Esko Penttinen on Vuoden 2020 tietojärjestelmätieteilijä

Tunnustuksen on myöntänyt Tietojenkäsittelytieteiden seura ry:n tietojärjestelmätieteen Special-Interest-Group (TJT-SIG).
Keltainen Aalto-lippu. Kuva: Juha Juvonen / Aalto-yliopisto
Kuva: Aalto-yliopisto / Juha Juvonen

Työelämäprofessori Esko Penttisen tutkimus tarkastelee tietotyön prosesseja ja niissä käytettäviä tekoälypohjaisia tietojärjestelmiä sekä erilaisia automaatiotyökaluja. Konteksti Penttisen tutkimuksiin kumpuaa useimmiten organisaation taloushallinnon prosesseista, jotka ovat otollisia tutkimuskohteita tekoälylle ja automaatiolle niiden informaatiointensiivisyyden johdosta.

Esko Penttinen

Esko Penttinen on julkaissut tutkimustaan tietojärjestelmätieteen huippulehdissä, kuten Management Information Systems Quarterly (MISQ), Journal of the Association for Information Systems (JAIS), Information Systems Journal (ISJ) sekä Journal of Information Technology (JIT).

Penttinen on opettanut liiketoimintaprosessien kehitystä ja tietojärjestelmien strategista johtamista. Hän on kirjoittanut useita opetuksen tukena käytettäviä opetuscaseja ja julkaissut niitä eri alustoilla, mikä on mahdollistanut niiden käytön yliopistoissa maailmanlaajuisesti. Penttinen on tähänastisen uransa aikana valittu myös tieto- ja palvelujohtamisen laitoksen Vuoden opettajaksi. Hän väitteli Helsingin kauppakorkeakoulussa vuonna 2007.

”Tutkimustoimintani nojaa usein vaikeasti saavutettaviin uniikkeihin tutkimusaineistoihin, joissa käsittelemme sensitiivisiä ongelmia, kuten tietotaidon rapautumista, tekoälyn käyttöönottoon liittyviä eettisiä kysymyksiä tai organisaation kyvyttömyyttä luopua vanhentuneesta tietojärjestelmästä”, toteaa Penttinen.

Valinnassa painottui tieteellisen tiedon ja sen kehittämisen laatu

Vuoden tietojärjestelmätieteilijä -valintaraadissa olivat tänä vuonna mukana tietojärjestelmätieteen professorit Reima Suomi (Turun yliopisto), Mikko Ruohonen (Tampereen yliopisto), Tero Vartiainen (Vaasan yliopisto) ja vuoden 2019 tietojärjestelmätieteilijä apulaisprofessori Markus Salo (Jyväskylän yliopisto).

”Tänä vuonna valinnassa painotimme tieteellisen tiedon ja sen kehittämisen laatua”, täsmentää professori Tero Vartiainen, joka toimii TJT-SIG:n puheenjohtajana. ”Pyrimme nostamaan esille esimerkillisiä ja ansioituneita tutkijoita, jotka toimivat tutkija-ammatillisina roolimalleina akateemiselle yhteisölle”, hän jatkaa.

Vuoden tietojärjestelmätieteilijä julkistettiin Tietojenkäsittelytieteen päivillä 25.8.2021. Päivät järjesti Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto. Tilaisuus järjestettiin etänä.

Lisätietoja:
KTT Esko Penttinen, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, esko.penttinen(at)aalto.fi, +358 40 5754520

Professori Tero Vartiainen, TJT-SIG:n puheenjohtaja; tero.vartiainen(at)uwasa.fi, +358 29 449 8588

Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Sinipaitainen silmälasipäinen mies istuu ja katsoo kameraan hymyillen
Nimitykset Julkaistu:
Potrettikuva Suzanne Innes-Stubbista, hän hymyilee ja katsoo kohti kameraa
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Suzanne Innes-Stubb nimitetty johtavaksi työelämäasiantuntijaksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun

Yritysjuridiikan asiantuntija Innes-Stubb vahvistaa Kauppakorkeakoulun osaamista vastuullisessa yritystoiminnassa. Hän aloittaa tehtävässä syyskuun alussa.