Esineiden internet optimoi rakennusten energiankulutusta

Yritykset mukana REINO-hankkeessa kehittämässä älykästä energiakulutusta asuin- ja toimistorakennuksiin.
Aalto University School of Engineering

Rakennussektori kuluttaa noin 40 % maailman energiasta. Jo 10 %:n energiansäästö Euroopan tasolla tarkoittaisi 27 miljardin euron vuotuista kustannussäästöä ja siten suuria markkinoita kulutuksen ohjaukselle. Myös uusiutuvan sähköntuotannon lisäys kasvattaa tarvetta energiajärjestelmien joustavuudelle. Aalto-yliopiston REINO-hankkeessa kehitetään älykästä joustoa asuin- ja toimistorakennusten energiankulutuksen ohjaukseen yhdessä suomalaisten yritysten kanssa.

Hankkeessa kehitetään algoritmeja, joiden avulla energiakulutuksen ohjaus voidaan toteuttaa joustavasti. Samalla käyttäjät saavat kustannussäästöjä hyväksyessään olosuhteiden hetkellisen  heikkenemisen esimerkiksi lämmityksessä, jäähdytyksessä ja ilmastoinnissa.

Tavoitteena on kehittää ohjauslaitteita ja -ohjelmistoja, ja vertailla niiden toimintaa ja tuottamia kustannussäästöjä todellisissa kohteissa. Samalla tuetaan yritysten pääsyä alan kansainvälisille markkinoille.

Kaksivuotisessa REINO-hankkeessa (Rakennusten käyttäjät huomoiva esineiden internet (IoT) osana kestäviä energiajärjestelmiä) ovat mukana Energiateollisuus ry, Fidelix, Fourdeg, Granlund, Residentia, Solixi, SRV ja Aalto-yliopistokiinteistöt. Hankkeen päärahoittaja on Tekes ja rahoitus on osa Tekesin Challenge Finland-instrumenttia. Hanke yhdistää Aalto-yliopiston energia-alan ja teollisen internetin tutkimuksen.

Yhteystiedot:

Sanna Syri, professori, energiatekniikka ja energiatalous

Risto Kosonen, professori, LVI-tekniikka

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.