Esa Saarisen Filosofia ja systeemiajattelu -kurssi elävöittää ajattelua ja luo yhteenkuuluvuuden tunnetta

Kuva luennolta: Mikko Raskinen.
Kuva: Mikko Raskinen.

Professori Esa Saarisen Filosofia ja systeemiajattelu -luentosarja alkaa jälleen keskiviikkona 22. tammikuuta. Vuodesta 2001 lähtien kurssin on suorittanut yhteensä lähes 6000 opiskelijaa. Luennoista tehdyt podcastit ovat Suomen suosituimpia ja luentotallenteet videomuodossa ovat tavoittaneet valtavan paljon ihmisiä.

”Ihmiset ovat löytäneet videot ja podcastit ja ottaneet ne omakseen. Luennot ovat löytäneet yleisönsä.”

Kullekin luentokerralle määritelty otsikko voi virittää kuulijaa ja herättää kiinnostusta, mutta tututkin teemat saavat muotonsa vasta kunkin luennon aikana.

”Esimerkiksi ensimmäisellä luentokerralla tarkastelemme teemoja Naisleijonien hengessä tavalla, joka toivottavasti inspiroi ja rikastaa kuulijan omaa ajattelua”, kertoo Esa Saarinen.

Luennoilla onkin mahdollisuus pysähtyä inspiroituneesti ja keskittyneesti oman ajattelun äärelle, ja samalla kokea myös muun luentoyleisön arvostavan tätä mahdollisuutta.

”Ajattelemiseen eläytyvä tilanne johtaa usein siihen, että jokin tärkeä asia tulee jäsennellyksi uudella tavalla. Luentotilanteet on koettu vahvistavina ja omaa ajattelua jopa hämmästyttävällä tavalla avaavina.”

Tohtorikoulutettava Jaakko Korhonen tutkii luentojen pohjalta ajattelun taipumuksien kehittymistä. Keskeistä on erottaa taipumukset kyvyistä. Toiminta voi olla usein pikemminkin taipumuksien kuin kykyjen rajoittamaa.

”Henkilö voi osata ajaa polkupyörällä, mutta hänellä ei välttämättä ole taipumusta käyttää tätä taitoaan. Vastaavasti ihmisillä on yleensä taito pohtia asioita monista eri näkökulmista, mutta heillä ei välttämättä ole kehittynyt siihen taipumusta.”

Alustavien tutkimustulosten mukaan näyttäisi siltä, että kurssin osallistujilla kehittyy taipumus arvioida asioita monista eri näkökulmista riippumatta omista ennakko-oletuksista.

Filosofia ja systeemiajattelu 2020.

Esa Saarinen sai Suomen Valkoisen Ruusun I luokan ritarimerkin Presidentti Sauli Niinistöltä itsenäisyyspäivänä 6.12.

Kurssin kotisivu

Students sitting together on stairs.
Nimitykset, Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.