Uutiset

Erään kankaan tarina

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu tunnetaan vahvasta tekstiiliosaamisestaan. Syksyllä 2020 Fashion, Clothing and Textile Design -maisteriohjelmasta valmistuva Matilda Palmu kertoo tässä jutussa taiteellisesta prosessistaan. Lue Matildan kankaan tarina.
Matilda Palmu's Exhibition poster
Matilda Palmun näyttely Pussyeyes and nippleflowers galleria LOKALissa 11.-16.8.2020

Taiteellinen näkemys saa alkunsa väreistä

”Koen, että monissa taiteellisissa prosesseissa on jotakin samankaltaista. Kuten taidemaalari, määrittelen aluksi itselleni väripaletin, joka ilmentää taiteellista näkemystäni. Sen asemesta, että käyttäisin maalia, muodostuu väripalettini langoista, joita sidostamalla sekoitan keskenään.

Teosteni aihe on sukupuoli ja sukupuolidiversiteetti, joten siksi olen valinnut myös joitain melko kliseisiä värejä, kuten esimerkiksi baby pink eli se streotyyppisin tyttövauvan väri. Päävärit punainen, sininen ja keltainen puolestaan edustavat minulle tasa-arvoa, sillä niistä voi sekoittaa kaikki muut värit. Sitten valitsin vielä vahvemman millennial pinkin, joka mielestäni edustaa nuorempien sukupolvien ajattelua tasa-arvosta. Näitä värejä keskenään sekoittamalla syntyy uusia merkityksiä ja stereotypiat murtuvat.

Värit sisältävät todella paljon merkityksiä. Lisäksi käytän kolmea eri kudelankaa Jacquard- kankaissani, joten kankaan rakenteessa vuorottelee kolme symbolista tasoa: maskuliini-feminiini-muunsukupuolinen. Kankaani ovat myös kaksipuoleisia, mikä kuvastaa sitä kuinka monitahoinen asia sukupuoli on.

Värien jälkeen päätän kuviot. Piirrän jatkuvasti erilaisia kuvioita, joten välillä on vaikea sanoa, kumpi loppujen lopuksi tulee ensin, kuvio vai väri. Ehkä järjestyksellä ei ole kovinkaan paljon merkitystä.”

Matilda's colour palette, pattern and norebook. Photo: Enni Grundström
Kuvat: Enni Grundström

Tekstiilitekniikoiden syvällinen ymmärtäminen 

”Seuraavaksi päätän ne rakenteet, joita aion käyttää. Erilaisia sidoksia on käytännössä loputtomasti. Haluan puhua nimenomaan värien kautta, joten käytän sellaista sidosta, joka antaa värien loistaa. Satiinisidokset ovat teknisesti sellaisia, jotka tuovat värillisen kudelangan hyvin esille, siksi valitsen satiinisidoksen.

Testailen huolellisesti lankoja ja rakenteita sekä miten ne käyttäytyvät keskenään. Teen paljon erilaisia kokeiluja pienille testitilkuille.

Tämän jälkeen piirrän lopulliset kankaani aiheet ensin paperille ja sitten muokkaan niitä tietokoneella. Sidostiedostoihin määrittelen käyttämäni sidokset sekä sen,  mikä kudelanka on milloinkin kankaan etupuolella ja takapuolella kudottaessa. Jotta saan kudottua haluamani kuva-aiheet, digitoin kaikki kuvat, muokkaan ne valmiiksi ja sen jälkeen lisään niihin värialueet ja lopulta ennen kudontaa sidokset. 

Piirrän käsin paljon erilaisia kuva-aiheita, joita tahdon käyttää. Tämän kankaan kukat symboloivat tasa-arvoa ja sitä ajatellessani mielessäni soi ’..antaa kaikkien kukkien kukkia vaan’. Mukaan ilmestyi myös erilaisia hahmoja; erilaiset tyypit elelevät siellä siis sulassa sovussa omassa mikrokosmoksessaan”.

Matilda Palmu. Photo: Enni Grundström
Kuvat: Enni Grundström & Matilda Palmu

Työ huipentuu Jacquard-kutomakoneella

Lopulta kangas valmistuu koulun superhienolla Jacquard-kutomakoneella. 

”Lopullinen tiedosto syötetään koneeseen ja kangas kudotaan valmiiksi.

Kaiken kaikkiaan rinnastaisin taidetekstiilin suunnittelun maalaamiseen — pensselin ja maalin asemesta maalaan värillisillä langoilla ja sidoksilla. Koen, että tekstiili materiaalina tulee lähelle ihmistä ja sen kautta voin käsitellä ihmisyyteen liittyviä asioita. Teoksissa voin käsitellä turvallisesti myös herkkiä ja kipeitäkin asioita, tekstiilieni pehmeys ja positiivinen yleisilme tekee niistä helpommin lähestyttäviä.”

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa opiskelijoilla on mahdollisuus suunnitella omia painokankaita, kudottuja kankaita ja neuleita mallistoihinsa. Aallosta valmistuvilla suunnittelijoilla ja tekstiilitaiteilijoilla on laaja-alainen ymmärrys materiaaleista ja niiden ominaisuuksista. Lue lisää.

Matilda Palmun näyttely "Pussyeyes and nippleflowers" 11.-16.8.2020
ti-pe 12-18
la 11-16
su  12-15

LOKAL+ Satellite space
Annankatu 11, Helsinki

Exhibition poster

Master's Programme in Fashion, Clothing and Textile Design

naytos_hq_26_edit_en_en.jpg

Fashion, Clothing and Textile Design - Design, Master of Arts

The Fashion, Clothing and Textile Design study option prepares the students to proactively and creatively tackle future global socio-technical challenges and innovate new sustainable and culturally inclusive design solutions for the global field of textiles and fashion.

Koulutustarjonta
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Aalto University Meet Our Teachers SCI Janne Halme 2022. Photo: Mikko Raskinen.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Yliopistonlehtori Janne Halme: Aurinkoenergia on ihan huippua!

: Janne Halmetta inspiroi lehmuskuja, jossa yhdistyvät puut, lehdet ja valo, joka siivilöityy puiden välistä. Vaikka aurinkokennon avulla voidaan tuottaa sähköä, elämää ylläpitävää fotosynteesiä se ei pysty korvaamaan.
Annika Järvelin and Hanna Castrén-Niemi have spent three weeks at three different clinics in Helsinki. Photo: Otto Olavinen, Biodesign.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Neuvola täyttää sata vuotta – tutkijat selvittävät, miten neuvolan seuraavan vuosisadan tarpeisiin voitaisiin vastata terveysteknologiaa hyödyntäen

Tutkijat selvittävät sitä, miten neuvolan seuraavan vuosisadan tarpeisiin voitaisiin vastata Stanfordin yliopistosta lähtöisin olevien Biodesign-menetelmien keinoin.
Elias Rantapuska, photo by Evelin Kask
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

OP Ryhmän Tutkimussäätiöltä 1,2 miljoonaa euroa kolmen suomalaisyliopiston tutkimushankkeelle

Laadukasta tutkimusta ei synny ilman kallista tutkimusdataa ja ihmisiä, toteaa rahoitusalan ja rahoitusinstituutioiden tutkimushanketta Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa johtava professori Elias Rantapuska.
students and a book shelf
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Välillisten verojen rooli kasvaa globaalisti

Välillisten verojen tarkoitus on paitsi fiskaalinen eli varojen kerääminen valtion kassaan, myös kulutuksen ohjaaminen halutulla tavalla joko keppiä tai porkkanaa käyttäen.