Uutiset

Ensimmäinen suomalaisyritys valittu Euroopan avaruusjärjestön hautomo-ohjelmaan

Aalto-yliopiston yhteydessä toimiva hautomo tukee Suomen tavoitetta maan avaruustoiminnan nostamisesta maailman huipulle vuoteen 2020 mennessä.
Juhannuksena avaruuteen laukaistu Aalto-1 on yksi Aallon opiskelijoiden rakentamista satelliiteista. Kuva: Aalto-yliopisto

Euroopan avaruusjärjestö ESA:n hautomo-ohjelmaan (ESA Business Incubation Centre, ESA BIC Finland) valitaan kymmenen innovatiivisinta alle viiden vuoden ikäistä avaruusalan suomalaisyritystä vuodessa. Ensimmäinen hautomoon valittu startup on Collective Crunch, joka kerää dataa erityisesti ilmastosta ja paikkatiedosta, ja jalostaa siitä alustoja teollisuuden tarpeisiin koneoppimisen keinoin. Yritys toimii metsäteollisuuden ja energiateollisuuden aloilla ja on jo voittanut useita teknologia-alan kilpailuja.

”Olen erittäin innostunut yhteistyöstä Euroopan avaruusjärjestön kanssa. Etenkin metsäteollisuudelle tarkoitettu palvelumme tulee ottamaan todellisen loikan maantieteellisellä skaalautuvuudellaan ESA:n datan avulla. Myös ESA:n asiantuntijoiden saaminen hankkeeseen mukaan tulee syventämään avaruusdatan tuntemustamme ja sen hyödyntämistä kansainvälisillä markkinoilla,” sanoo Chief Product Officer Jarkko Lipponen, yksi Collective Crunchin perustajista.

Jatkuva haku yrityshautomoon

Uusien startupien haku ESA BIC Finlandin yrityshautomoon on avoinna ympäri vuoden. Kahdesti vuodessa järjestettävässä valintapaneelissa ovat edustettuina ESA:n lisäksi hautomon kumppanit Aalto-yliopisto, Business Finland, Turku Science Park sekä Geowise Oy.

”Avaruusala kiehtoo ja on maailmalla voimakkaassa nosteessa. Erityisen kiinnostavia ovat uudet avaruusteollisuuden ideat eli niin sanotut New Space -teknologiat, kuten nanosatelliitit. Näistä esimerkkejä ovat Aalto-yliopiston piensatelliittiohjelma ja siitä syntyneet startupit kuten ESA:n kanssa kumppanuussopimuksen solminut Iceye”, kertoo Kimmo Isbjörnssund, ESA BIC Finland -avaruushautomon vetäjä. ”Lisäksi ESA:n hautomo-ohjelmaan voivat hakea startupit, jotka käyttävät olemassa olevia avaruusteollisuuden palveluita kuten sää- tai paikannussatelliittitietoja liiketoiminnassaan. GPS-satelliittien paikannustietoja käyttävät yrityksetkin ovat osaltaan avaruusalalla. Siksi meille hakevien ja hyväksyttävien yritysten skaala on laaja.”

Suomen tähtäimessä avaruusteollisuuden liikevaihdon tuplaaminen

Business Finlandin käynnistämä New Space Economy -ohjelma tähtää Suomen avaruusteollisuuden liikevaihdon kaksinkertaistamiseen ja ESA BIC Finland on keskeisessä roolissa tavoitteen saavuttamisessa.

”Globaali avaruustoiminta on massiivisen muutoksen kourissa, mikä ei voisi osua paremmin Suomen kannalta. Täältä löytyy kiistatonta huippuosaamista radiotekniikan, komponenttien, laitteistojen ja ohjelmistojen valmistuksessa. Puhumattakaan piensatelliittien ennakkoluulottomasta rakentamisesta ja satelliittidatan jalostamisesta nopeasti kehittyvään kaupalliseen käyttöön”, sanoo Business Finlandin avaruustoiminnasta vastaava palvelujohtaja Kimmo Kanto. ”Business Finlandin tehtävänä on seuloa potentiaalisimmat ideat, rahoittaa yrityksiä ja liiketoimintaekosysteemejä sekä auttaa niitä New Space -markkinoille ja mukaan laajoihin ESA- ja Horisontti-projekteihin. Aika on kypsä moninkertaistaa Suomen avaruusliiketoiminnan arvo ja tehdä maastamme ykköskohde globaaleille ekosysteemeille ja investoinneille.”

Vuoden alussa käynnistynyt ESA BIC Finland on osa Euroopan laajuista avaruusalan yrityshautomojen verkostoa, jonka tehtävänä on kasvattaa Euroopan avaruusteollisuuden kilpailukykyä ja kokoa tukemalla ohjelmaan valittavia yrityksiä taloudellisesti ja teknisen avun muodossa. Yli 500 yritystä on jo valmistunut ohjelmasta.

Lisätiedot:

Kimmo Isbjörnssund
ESA BIC Finland Manager, yrittäjyysasiantuntija
+358 50 4436 855
[email protected]
www.esabic.fi
www.esa.int

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Henry Tirri. Kuva: Terhi Ollikainen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Henry Tirri: Teknologialiiketoiminnan skaalaaminen vaatii vahvaa strategista ja psykologista osaamista

Hyvä professori tai liiketoimintajohtaja jakaa viisautta, joka karttuu vain vuosien myötä.
Aallon osasto Slushissa
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Viisi asiaa, jotka päättäjien tulisi tietää yliopistojen vaikuttavuudesta

Yliopistot unohtuvat usein, kun puhutaan taloudellisesta kilpailukyvystä. Ei kannattaisi – me kerromme miksi.
Maria Lehto graduation photo
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Maria Lehto: Harrastuksillani oli iso vaikutus uraan ja sen kautta sain ensimmäiset johtamiskokemukseni

Maria Lehdon polku nykyisiin tehtäviin Engagement Specialistiksi Kauppakorkeakoulun partneriyritys Konecranesille ei ole ollut täysin suoraviivainen, mutta kokemuksilla on kuitenkin ollut paikkansa ammatillisessa kehityksessä. Hän haluaakin kehottaa opiskelijoita rohkeasti seuraamaan omia kiinnostuksen kohteitaan ja luottamaan siihen, että ne kyllä johtavat lopulta oikeaan suuntaan.
Aerial shot of the Korkeakoulunaukio square. There are solar panels on the Väre roof and trees on the square.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kaupunkialueiden kestävän maankäytön ja liikkuvuuden käytäntöjä sekä päätöksentekoa parannetaan Unite!-siemenrahoituksella

Hankkeessa pyritään löytämään innovatiivisia lähestymistapoja päätöksenteon lähentämiseksi maankäyttö- ja liikkuvuuspolitiikassa ja -käytännöissä.