Ensimmäinen suomalaisyritys valittu Euroopan avaruusjärjestön hautomo-ohjelmaan

Aalto-yliopiston yhteydessä toimiva hautomo tukee Suomen tavoitetta maan avaruustoiminnan nostamisesta maailman huipulle vuoteen 2020 mennessä.
Juhannuksena avaruuteen laukaistu Aalto-1 on yksi Aallon opiskelijoiden rakentamista satelliiteista. Kuva: Aalto-yliopisto

Euroopan avaruusjärjestö ESA:n hautomo-ohjelmaan (ESA Business Incubation Centre, ESA BIC Finland) valitaan kymmenen innovatiivisinta alle viiden vuoden ikäistä avaruusalan suomalaisyritystä vuodessa. Ensimmäinen hautomoon valittu startup on Collective Crunch, joka kerää dataa erityisesti ilmastosta ja paikkatiedosta, ja jalostaa siitä alustoja teollisuuden tarpeisiin koneoppimisen keinoin. Yritys toimii metsäteollisuuden ja energiateollisuuden aloilla ja on jo voittanut useita teknologia-alan kilpailuja.

”Olen erittäin innostunut yhteistyöstä Euroopan avaruusjärjestön kanssa. Etenkin metsäteollisuudelle tarkoitettu palvelumme tulee ottamaan todellisen loikan maantieteellisellä skaalautuvuudellaan ESA:n datan avulla. Myös ESA:n asiantuntijoiden saaminen hankkeeseen mukaan tulee syventämään avaruusdatan tuntemustamme ja sen hyödyntämistä kansainvälisillä markkinoilla,” sanoo Chief Product Officer Jarkko Lipponen, yksi Collective Crunchin perustajista.

Jatkuva haku yrityshautomoon

Uusien startupien haku ESA BIC Finlandin yrityshautomoon on avoinna ympäri vuoden. Kahdesti vuodessa järjestettävässä valintapaneelissa ovat edustettuina ESA:n lisäksi hautomon kumppanit Aalto-yliopisto, Business Finland, Turku Science Park sekä Geowise Oy.

”Avaruusala kiehtoo ja on maailmalla voimakkaassa nosteessa. Erityisen kiinnostavia ovat uudet avaruusteollisuuden ideat eli niin sanotut New Space -teknologiat, kuten nanosatelliitit. Näistä esimerkkejä ovat Aalto-yliopiston piensatelliittiohjelma ja siitä syntyneet startupit kuten ESA:n kanssa kumppanuussopimuksen solminut Iceye”, kertoo Kimmo Isbjörnssund, ESA BIC Finland -avaruushautomon vetäjä. ”Lisäksi ESA:n hautomo-ohjelmaan voivat hakea startupit, jotka käyttävät olemassa olevia avaruusteollisuuden palveluita kuten sää- tai paikannussatelliittitietoja liiketoiminnassaan. GPS-satelliittien paikannustietoja käyttävät yrityksetkin ovat osaltaan avaruusalalla. Siksi meille hakevien ja hyväksyttävien yritysten skaala on laaja.”

Suomen tähtäimessä avaruusteollisuuden liikevaihdon tuplaaminen

Business Finlandin käynnistämä New Space Economy -ohjelma tähtää Suomen avaruusteollisuuden liikevaihdon kaksinkertaistamiseen ja ESA BIC Finland on keskeisessä roolissa tavoitteen saavuttamisessa.

”Globaali avaruustoiminta on massiivisen muutoksen kourissa, mikä ei voisi osua paremmin Suomen kannalta. Täältä löytyy kiistatonta huippuosaamista radiotekniikan, komponenttien, laitteistojen ja ohjelmistojen valmistuksessa. Puhumattakaan piensatelliittien ennakkoluulottomasta rakentamisesta ja satelliittidatan jalostamisesta nopeasti kehittyvään kaupalliseen käyttöön”, sanoo Business Finlandin avaruustoiminnasta vastaava palvelujohtaja Kimmo Kanto. ”Business Finlandin tehtävänä on seuloa potentiaalisimmat ideat, rahoittaa yrityksiä ja liiketoimintaekosysteemejä sekä auttaa niitä New Space -markkinoille ja mukaan laajoihin ESA- ja Horisontti-projekteihin. Aika on kypsä moninkertaistaa Suomen avaruusliiketoiminnan arvo ja tehdä maastamme ykköskohde globaaleille ekosysteemeille ja investoinneille.”

Vuoden alussa käynnistynyt ESA BIC Finland on osa Euroopan laajuista avaruusalan yrityshautomojen verkostoa, jonka tehtävänä on kasvattaa Euroopan avaruusteollisuuden kilpailukykyä ja kokoa tukemalla ohjelmaan valittavia yrityksiä taloudellisesti ja teknisen avun muodossa. Yli 500 yritystä on jo valmistunut ohjelmasta.

Lisätiedot:

Kimmo Isbjörnssund
ESA BIC Finland Manager, yrittäjyysasiantuntija
www.esabic.fi
www.esa.int

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.