Englannissa tehtiin fuusioenergian uusi maailmanennätys - suomalaistutkijat merkittävässä roolissa

Tutkijoiden tuottamat 59 megajoulea osoittavat fuusion potentiaalin turvallisena ja kestävänä energianlähteenä.
JET
Englannissa Oxfordin lähellä sijaitseva Joint European Torus (JET) ‑reaktori on maailman suurin fuusiotutkimuslaite. Kuva: EUROfusion

EUROfusion-konsortion 4800 tutkijaa onnistuivat kokeessa, joka tuotti 59 megajoulea fuusioenergiaa tasaisella yli 10 megawatin teholla. Energia, joka riittäisi vesitynnyrin kiehauttamiseen, tuotettiin yhdessä plasmapurkauksessa alle 10 sekunnin aikana. Ennätys yli kaksinkertaistaa edellisen, vuonna 1997 saavutetun 21,7 megajoulen tuloksen.

Kokeet tehtiin Englannissa Oxfordin lähellä sijaitsevalla Joint European Torus (JET) ‑reaktorilla, joka on maailman suurin fuusiotutkimuslaite. Tutkijaryhmässä on useita Aalto-yliopiston, VTT:n ja Helsingin yliopiston asiantuntijoita. EUROfusion-konsortion tutkimus on Euroopan komission ja jäsenmaiden yhdessä rahoittamaa.

"Tutkimuksellamme oli merkittävä rooli vuoden 2021 fuusioenergian maailmanennätyksessä", toteaa professori Mathias Groth Aalto-yliopistolta.

Nyt toteutetussa koesarjassa yhdistettiin yli kahden vuosikymmenen tutkimuksessa saavutettu osaaminen ja käytettiin todellista fuusiopolttoainetta. Kokeiden tarkoituksena oli valmistautua parhaalla mahdollisella tavalla kansainvälisen ITER-reaktorin käynnistämiseen. Saavutettu ennätys ja kokeista kerätty valtava määrä tieteellisiä tuloksia vahvistavat ITER-reaktorin ennusteita. ITER on kuin suurennettu JET-reaktori. Se on rakenteilla Etelä-Ranskaan EU:n, Etelä-Korean, Intian, Japanin, Kiinan, Venäjän ja Yhdysvaltain yhteisenä projektina, jolla halutaan todistaa fuusiosta saatavan enemmän energiaa kuin mitä plasman kuumentaminen vaatii.

Fuusion kehittämisen tavoitteena on tuoda kestävien energianlähteiden valikoimaan turvallinen, tehokas, riittoisa ja vähähiilinen lisä.

Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.
A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.