Energian internet voi mullistaa talouden

Aallossa vieraileva professori Alex Huang kehittää teknologiaa, joka tekee energian ostajista myös sen jakajia.

Tiedolle niin kävi jo. Keskitetystä tuotannosta ja ylhäältä alaspäin tapahtuvasta myynnistä on siirrytty maailmaan, jossa yhä useammalla kansalaisella on mahdollisuus luoda, jakaa ja kaupata tietoa.

”Kyseessä on täydellinen ajattelutavan muutos, jonka internet teknologiana teki mahdolliseksi. Voisiko sama tapahtua myös energialle niin, että uusiutuvaa energiaa tuotetaan, myydään, jaetaan ja omistetaan kaikkialla?” NC State Universityn professori Alex Huang pohti Aalto Energy Efficiency Programin tapahtumassa, jossa esiteltiin vuoden aikana tehtyä tutkimusta ja edistysaskelia.

Alex Huangin kuvailemaa järjestelmää kutsutaan energian internetiksi, ja siitä povataan jo seuraavaa teollista vallankumousta. Jotta vallankumous voisi tapahtua, on ensin ratkaistava monia haasteita.

”Energian tuotanto ja jakelu on perinteisesti vaatinut suuria investointeja. Fyysisen tason lisäksi myös kybertaso ja yhteiskunnallinen taso on saatava toimimaan”, selitti Huang, jolle Yhdysvaltojen energiaministeriö vastikään myönsi 146 miljoonan dollarin rahoituksen juuri energian internetin vaatiman teknologian kehittämiseen.

Vauhtiin päästyään energian internet voi synnyttää liiketoimintaa, jota emme ehkä vielä osaa edes kuvitella.

”Internetin ja kaupan yhdistämisestä syntyi Ebay, internetin ja videoiden yhdistämisestä Youtube, internetin ja taksin yhdistämisestä Uber. Energian internetkin synnyttää varmasti uutta bisnestä, jolle tyypillistä on ainakin resurssien jakaminen ja se, että asiakas tarpeineen on kuningas”, Hung ennusti.

Investointien halpeneminen ja jakelun hajauttaminen voi vauhdittaa myös uusiutuvan energian osuuden kasvua. Tapahtuman avannut Aalto-yliopiston vararehtori Tuija Pulkkinen korostikin puhtaan energian merkitystä.

”Kestävä ja samalla edullinen energia on ehdottomasti avainasia yhteiskunnan tulevaisuudelle. Energia on myös Aallon monialaisuuden ydinjuttuja.”

Tapahtuman järjesti Aalto-yliopiston Energiaplatform ja Energiatehokkuustutkimusohjelma.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.