Energiamarkkinoiden asiantuntija Jaakko Jääskeläinen on nimitetty työelämäprofessoriksi

”Haluan tarjota tuleville energiamarkkinoiden asiantuntijoille työkaluja energiamurroksesta johtuvien haasteiden ratkaisemiseen”, Jääskeläinen sanoo.
Jaakko Jääskeläinen
Energiamarkkinoiden asiantuntija, työelämäprofessori Jaakko Jääskeläinen o

TkT Jaakko Jääskeläinen (s. 1988) on nimitetty Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun energiamarkkinoiden työelämäprofessoriksi (Professor of Practice) ajalle 1.11.2022–31.10.2027. Tehtävä sijoittuu konetekniikan laitokselle.

Jääskeläinen jatkaa samalla päätyössään johtavana energiamarkkina-analyytikkona kansainvälisen Energy Exemplar -yhtiön palveluksessa, jossa hän aloitti huhtikuussa 2021.

Jääskeläinen on erikoistunut erityisesti Suomen ja Euroopan energiamarkkinoihin. Hän väitteli Aalto-yliopistossa vuonna 2019 erittäin ajankohtaisesta aiheesta Poikkitieteellinen analyysi energiaturvallisuusriskeistä Suomen energiamarkkinoilla. Väitöskirjassa tutkittiin energiaturvallisuusriskejä Suomen energiamarkkinoilla keskittyen erityisesti mahdollisiin tuotannon häiriöihin. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa sähkötehon riittävyyttä talvipakkasilla nyt ja tulevaisuudessa, äärimmäisen kuivuusjakson vaikutuksia sähkötehon riittävyyteen, yhdistetyn sähkön- ja lämmöntuotannon (CHP) näkymiä Suomessa sekä energian tuontiriippuvuutta.

Vuosina 2019–2021 hän työskenteli energiamarkkina-analyytikkona UPM Energyllä, jossa hän keskittyi sähkömarkkinoiden datalähtöiseen analyysiin ja mallintamiseen. Jääskeläinen vastasi muun muassa Keski- ja Länsi-Euroopan markkinoiden keskipitkän ja pitkän aikavälin PLEXOS-mallinnuksesta ja mallikehityksestä.

”Seurasin myös pohjoismaisia ​​sähkömarkkinoita ja Euroopan hyödykemarkkinoita, pääasiassa maakaasua ja hiilidioksidia”, Jääskeläinen kertoo.

”Energia-ala on juuri nyt suuressa murroksessa. Toivotan Jaakko Jääskeläisen tervetulleeksi joukkoomme ja olen iloinen siitä, että hän tuo asiantuntemuksensa ja elävän yhteyden alan yrityksiin opiskelijoidemme käyttöön”, toteaa Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis.

"Olen innoissani mahdollisuudesta jatkaa akateemista työskentelyä samaan aikaan, kun työskentelen asiantuntijana Energy Exemplarilla. Pyrin omalta osaltani edistämään akateemisten opintojen ja energiateollisuuden välistä yhteyttä ja haluan tarjota tuleville energiamarkkinoiden asiantuntijoille työkaluja energiamurroksesta johtuvien haasteiden ratkaisemiseen”, Jääskeläinen sanoo.

Jääskeläinen on luennoinut ja ollut mukana Aalto-yliopiston energia-alan opinnäytetöiden ohjauksessa. Hän on toiminut vierailevana luennoitsijana Advanced Energy Solutions -maisteriohjelman AAE-E3006 Energiamarkkinat kurssilla vuodesta 2019 lähtien.

Jääskeläinen valmistui diplomi-insinööriksi Aalto-yliopistosta erinomaisin arvosanoin vuonna 2013 ja toimi opintojensa aikana aktiivisesti Lämpövoimakerhossa (LVK), muun muassa puheenjohtajana vuonna 2012.

Professor of Practice (työelämäprofessori) on määräaikainen ja osa-aikainen tehtävä, johon kutsutaan yritysten tai julkisen alan johtajia ja asiantuntijoita toimimaan kehittäjänä ja sillanrakentajana yliopiston ja teollisuuden välillä. Työprofiilin painopiste on opettamisessa.

Yhteystiedot:

Jaakko Jääskeläinen, työelämäprofessori
[email protected] (1.11.2022 alkaen)
Aalto-yliopisto, Insinööritieteiden korkeakoulu, konetekniikan laitos

Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.
Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.
Vili Lehdonvirta, kuva:Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto
Nimitykset Julkaistu:

Vili Lehdonvirta: Digitaalinen maailma ei ole erillinen ulottuvuus jossain bittiavaruudessa

Vili Lehdonvirta on aloittanut professorina Aallon tietotekniikan laitoksella. Hän jatkaa puolikkaalla työajalla Oxfordin yliopiston Internet-instituutissa.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.