Energiainsinööreistä energiabisneksen osaajia

Energiamurros ja kestävän tulevaisuuden tavoittelu edellyttävät hyvien ideoiden kehittämistä liiketoiminnaksi.
Johannes Nikola and his team in the Energy Transition Business Camp 2018. Photo by The AXEL Team

Monilla energia-alan insinööreillä voi olla hyviä ideoita, muttei välttämättä kykyä tuoda niitä markkinoille. The Energy Transition Business Camp halusi antaa opiskelijoille työkaluja ja taitoja, joita tarvitaan ideoiden muokkaamiseen lupaaviksi liiketoimintamalleiksi. Euroopan teknologiainstituutti EIT:n Innoenergy -maisterikoulu ja AXEL The Energy Accelerator – energia-alan alkuvaiheen startupien tukija – lyöttäytyivät yhteen luodakseen kattavan nelipäiväisen kesäkoulun energialiiketoiminnan luomisesta. Kaikkien aikojen ensimmäinen Energy Transition Business Camp pidettiin Saksan Karlsruhessa 26.-29.6.2018.

Viime keväänä insinööriopiskelijat ympäri maailman saivat mahdollisuuden esitellä videolla ideansa innovatiivisesta energiatuotteesta tai -palvelusta. 24 parasta voitti paikan Energy Transition Business Campille. Yksi heistä oli Johannes Nikola, maisteriopiskelija Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulusta. Hänen ideansa oli prosessoida valtamerten jätepyörteiden roskamuovi turvallisiksi rakenteiksi, joissa voisi kasvattaa makrolevää. Levästä saataisiin korkealaatuista biomassaa esimerkiksi kerosiinin valmistukseen.

Kesäkoulussa Johanneksen piti pitchata ideansa 90 sekunnissa.

”Meidän käskettiin olla luovia”, Johannes kertoo. ”Päätin pukea ylleni kolme T-paitaa, jotka sitten esityksen kuluessa riisuin yksi kerrallaan pois. Halusin tehdä jotakin hauskaa ja mieleenpainuvaa. Minua jännitti, että riittääkö aika, mutta onnistuin suoriutumaan esityksestäni 70 sekunnissa. Yleisö piti siitä todella paljon. Ideani valittiin viiden parhaimman joukkoon, joita työstettiin lisää seuraavina päivinä.”

Taitoja, kontakteja ja motivaatiota

Kesäkoulussa opiskelijoiden piti haastaa itseään ja testata parhaita ideoitaan, teknistä osaamistaan sekä ryhmätyö- ja yrittäjyyden vaatimia taitoja. He verkostoituivat muiden osallistujien, asiantuntijoiden ja mentoreiden kanssa ja kehittivät pitchaus- ja tarinankerrontataitojaan.

”Kuulimme inspiroivia ja motivoivia tarinoita. Eräs yrittäjä oli aloittanut rakentamalla valtavan tuulimyllyn omalle takapihalleen. Nykyään hänen yrityksensä on miljardin euron arvoinen.”

Johanneksen tiimi oli kesäkoulun kokonaiskilpailussa toiseksi paras.

”Tämä oli ihan mahtava kokemus. Suosittelen kaikille osallistumista kesäkouluun, innovaatioleirille, hackhatoniin – mihin vain on mahdollista. Nämä ovat loistavia tilaisuuksia luoda kontakteja. Ja jos haluat saada ideasi markkinoille, on parempi aloittaa liiketoimintamallin suunnittelu heti alusta alkaen.”

Aalto-yliopisto yhteistyössä InnoEnergyn kanssa

InnoEnergy on kestävän energian innovaatiomoottori Euroopassa. Sitä tukee Euroopan teknologiainstituutti, European Institute of Innovation and Technology (EIT). InnoEnergy investoi ja tukee innovointeja kaikissa vaiheissa ja rakentaa yhteyksiä ympäri Eurooppaa tuomalla yhteen keksijät ja teollisuuden, valmistuneet opiskelijat ja työnantajat, tutkijat ja yrittäjät sekä yritykset ja markkinat.

Yhetistyö InnoEnergyn kanssa antaa Aalto-yliopistolle laajan verkoston ja tärkeitä kumppaneita, jotka auttavat viemään energiaan ja ympäristöön liittyviä ideoita eteenpäin aina ajatuksen tasolta käytäntöön saakka. Aalto toteuttaa yhdessä InnoEnergyn kanssa myös yhtä InnoEnergy -maisterikoulun ohjelmaa, MSc SELECT:iä.

Lisää tietoa:

InnoEnergy, http://www.innoenergy.com/
InnoEnergy Master’s School, http://www.innoenergy.com/education/master-school/
MSc SELECT, http://www.innoenergy.com/education/master-school/our-master-programmes/msc-select-environomical-pathways-for-sustainable-energy-system/

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä