Emeritusprofessori Erkki Oja Shanghain vertailun viitatuimpia tutkijoita

Erkki Oja oli yksi viitatuimmista tutkijoista kategoriassa tietotekniikka ja tekniikka.
erkki_oja_700_400_fi.jpg

Viitatuimpien tutkijoiden lista on tehty hollantilaisen kustantajan, Elsevierin, tietojen pohjalta. Tieto Shanghain listalle pääsemisestä tuli Ojalle yllättäen, mutta hän tuntee kyllä suuren osan Shanghain vertailussa listatuista tutkijoista.

-        Julkaisuistani siteeratuin on vuonna 2001 yhdessä Juha Karhusen ja Helsingin yliopiston Aapo Hyvärisen kanssa julkaistu kirja data-analyysimenetelmistä, Independent Component Analysis. Kirjaan on yhteensä yli 9000 viittausta, kun yleensä julkaisuihin tulee joitakin satoja viittauksia. Kirjalla on käsikirjan luonne, ja siihen on oikeastaan pakko viitata, jos tällä alalla jotain julkaisee, kertoo Oja.

-        Paljon viittauksia on saanut myös vuonna 1982 julkaistu neuroverkkomalli, Simplified Neural Model, joka on saanut kaikkiaan yli 2000 viittausta. Monet tutkijat ovat lähteneet mallia kehittämään, ja kirjakin on jatkumo neuroverkkomallille, lisää Oja.

Erkki Oja on vuonna 2015 eläkkeelle jäänyt tietotekniikan laitoksen emeritusprofessori, joka johti vuosia menestyksekkäästi muun muassa COIN-huippuyksikköä. Oja on parhaillaan valmistautumassa neuroverkkojen ja koneoppimisen ICANN-konferenssin plenaariesitelmään Barcelonassa. Teuvo Kohonen ja Erkki Oja järjestivät ensimmäisen ICANN-konferenssin Suomessa 25 vuotta sitten, vuonna 1991.

ShanghaiRanking on riippumaton yliopisto- ja tutkijavertailuja julkaiseva taho, joka on julkaissut yliopistovertailuja jo vuodesta 2009.

Lisätietoa: Shanghain vertailu

Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Opinnot Julkaistu:

Tutustu Uniten opiskelijaedustajiin Eliakseen, Idaan, Lasseen ja Luísaan

Unite!-yliopistoallianssilla on oma opiskelijayhdistyksensä, SURE!