Diplomityö Helsingin niittyverkoston kehittämisestä toi Lappset-palkinnon

Vuoden 2017 Lappset-stipendi on myönnetty maisema-arkkitehti Anni-Mari Anttolalle.
lataus-1_fi_fi.jpg

Palkitsemisperusteiden mukaan Anttolan diplomityö “Helsingin niittyverkosto - analyysi ja kehittämissuunnitelma” tuo esille uuden ja kiinnostavan näkökulman niittyihin ja avoimiin maisematiloihin osana kasvavan kaupungin viherrakennetta. Työssä tutkitaan innovatiivisesti niittyjen kaupunkiekologisia erityiskysymyksiä maisema-arkkitehtuurin näkökulmasta ja esitetään vakuuttavasti kehittämisperiaatteita maankäytön, maisemanhoidon ja -suojelun tasoilla.

Anttolan todetaan tarttuneen ajankohtaiseen ja hyvin vaativaan aihepiiriin, joka on edellyttänyt myös kaupunkiekologian syvällistä tuntemusta. Opinnäyte tuo esille Helsingin niittyverkoston merkityksen ja sen tulokset ovat myös laajemmin sovellettavissa tiivistyvien kaupunkien avoimien maisematilojen kehittämisessä.

“Anni-Mari Anttolan työ kytkeytyy globaaliin huoleen pölyttäjähyönteisten vähenemisestä ja biodiversiteetin köyhtymisestä. Niittyverkosto on monimuotoisuuden näkökulmasta avainasemassa. On hyvin tärkeää, että siihen otetaan kantaa maisema-arkkitehtuurin keinoin vaalimalla perinteisiä niittyjä ja luomalla myös uusia biotooppeja, esimerkiksi monimuotoisia liikenneviheralueita ja viherkattoja”, kertoo maisemasuunnittelun professori Ranja Hautamäki Aalto-yliopistosta.

Lappset-stipendi on palkinto parhaasta maisema-arkkitehtuurin diplomityöstä, joka myönnetään vuosittain Aalto-yliopiston maisema-arkkitehtuurin koulutusohjelman ansiokkaalle diplomityön tekijälle. Palkinnon suuruus on 1 700 euroa ja sen lahjoittaa Lappset Group Oy.

Lisätietoa:
Maisema-arkkitehti Anni-Mari Anttola, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, [email protected]

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.
A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Honorary doctors talks 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.