Digitaalisten ihmistieteiden tietoinfrastruktuurit mukaan Suomen Akatemian uudelle tiekartalle

Aallon osuus infrastruktuurissa liittyy kieliteknologiaan ja linkitetyn datan tietoinfrastruktuuriin digitaalisissa ihmistieteissä.
hyvoneneero_700_400_fi.jpg
Eero Hyvönen on Aalto-yliopiston professori ja Digitaalisten ihmistieteiden keskuksen HELDIG:n johtaja. Kuva: Anni Hanén / Aalto-yliopisto

Kansallisten tutkimusinfrastruktuurien tiekartta on luettelo Suomen tutkimus-, koulutus- ja innovaatiotoiminnalle strategisesti merkittävistä, seuraavien 10–15 vuoden aikana tarvittavista tutkimusinfrastruktuuripalveluista. Tiekartalle pääsi yhteensä 29 korkeatasoista tutkimusinfrastruktuuria. Tutkimusinfrastruktuureilla tarkoitetaan välineitä, laitteistoja, tietoverkkoja, tietokantoja ja aineistoja sekä palveluita, jotka mahdollistavat tutkimustyön, edistävät tutkimusyhteistyötä sekä vahvistavat tutkimus- ja innovaatiokapasiteettia ja osaamista.

FIN-CLARIAH-yhteistyössä ovat mukana Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto, CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Kansallisarkisto, Kotimaisten kielten keskus, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto ja Vaasan yliopisto.

Aallon osuus infrastruktuurissa liittyy kieliteknologiaan ja tietotekniikan laitoksen Semanttisen Laskennan tutkimusryhmän (SeCo) kehittämään linkitetyn avoimen datan tietoinfrastruktuuriin digitaalisissa ihmistieteisessä (LODI4DH). Siihen kuuluu CSC:n palvelimilla julkaistuja ontologia- ja datapalveluita, työkaluja sekä tutkijoiden ja laajemman yleisön käyttöön kehitetyt semanttiset Sampo-portaalit, joilla on ollut tähän mennessä miljoonia käyttäjiä verkossa. Työtä on tehty yhdessä Helsingin yliopiston HELDIG-keskuksen kanssa, ja se on osa Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun infrastruktuuriohjelmaa.

"FIN-CLARIAH tarjoaa pitkäaikaisen kehyksen yhteistyön kehittämiselle humanististen ja sosiaalitieteiden alojen tutkijoiden ja Aallon tietojenkäsittelytieteen edustajien välillä", toteaa Aalto-yliopiston professori Eero Hyvönen, joka on toimii myös Helsingin yliopiston HELDIG-keskuksen johtajana.

Tiekartalle päässeen FIN-CLARIAH-hankkeen tavoitteena on tulevaisuudessa saada Suomi mukaan täysjäseneksi EU-tason (ERIC) DARIAH-infrastruktuuriohjelmaan. Euroopan unionin CLARIN-ohjelmassa Suomi on jo mukana. Pääsy tiekartalle tarjoaa uusia mahdollisuuksia kotimaiseen ja kansainväliseen yhteistyöhön sekä pitkäaikaisen rahoituksen saamiseen infrastruktuurien ylläpitoon ja kehittämiseen. Nyt DARIAH:ssa ovat mukana Suomesta Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto/HELDIG, mutta vain cooperating partner -statuksilla.

Eero Hyvönen
Professori, Aalto-yliopisto
Johtaja, Digitaalisten ihmistieteiden keskus HELDIG / Helsingin yliopisto
Puhelin 050 3841 618

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.