Digitaalinen laskuri ennustaa GIST-syövän uusiutumisriskin

Laskurin taustalla on Aallon ja HYKS Syöpäkeskuksen vuonna 2012 julkaisema poikkeuksellisen tarkka riskianalyysimalli.
GIST-riskilaskuri tehostaa merkittävästi potilaan syövän uusiutumisriskin arviointia ja leikkauksen jälkeisen lisähoidon tarpeen määrittelyä.

GIST on ruoansulatuselimistöä (mahalaukkua ja suolistoa) tukevan ja paikoillaan pitävän sidekudoksen eli stroomakudoksen syöpä eli sarkooma. GIST-kasvaimet ovat harvinaisia ja muodostavat vain noin yhden prosentin maha-suolikanavan kasvaimista. Vuosittain arviolta noin 50 suomalaista sairastuu GISTiin.

HYKS Syöpäkeskuksen, Aalto-yliopiston ja Netmedin yhteistyönä rakennettu riskilaskuri ennustaa GIST-syövän uusiutumisriskin solujen jakautumisaktiivisuuden, kasvaimen koon, sijainnin ja rakenteen perusteella.

GIST-riskilaskuri pohjautuu vuonna 2012 julkaistuun ennustejärjestelmään. Tutkimuksessa Heikki Joensuun koostama 2000 GIST-potilaan maailmanlaajuinen GIST-potilasaineisto käsiteltiin Aalto-yliopiston professori Aki Vehtarin matemaattisen ennustemenetelmän avulla. Tutkimusta varten koottu aineisto on poikkeuksellisen laaja harvinaisessa kasvaimessa.

- Laskurin taustalla oleva epälineaarinen laskentamalli huomioi pääennustetekijöiden yhteisvaikutukset tarkemmin kuin yksikään malli tiettävästi aikaisemmin. Toki käytössä on tärkeää huomioida, että aineisto perustuu historialliseen dataan pelkästään leikkauksella hoidetuista potilaista ja että nykyään käytössä olevat täsmälääkehoidot ovat parantaneet ennustetta. Lääkärit ottivat uudenlaiset ennusteelliset lämpökartat hyvin vastaan, mutta ne on koettu hankaliksi käytännön potilastyössä. Syntyi tarve helppokäyttöiselle digitaaliselle laskurille, Aki Vehtari tietotekniikan laitokselta taustoittaa.

Tarkkuutta ja luotettavuutta

- GIST-riskilaskurin avulla potilaan ennuste saadaan arvioitua nopeasti ja luotettavasti. Ennusteen pohjalta kalliit ja haittavaikutuksiakin aiheuttavat täsmälääkehoidot voidaan kohdentaa niille potilaille, joiden syövän uusiutumisriski on korkea ja leikkaushoito ei ole riittävä. Lähtökohtaisesti laskurin ennustetta tarkastellaan yhdessä potilaan kanssa ja varmistetaan, että potilas ymmärtää mihin valittu hoito perustuu, kertoo Helsingin yliopiston onkologian professori ja HYKS Syöpäkeskuksen tutkimusjohtaja Heikki Joensuu.

- GIST-laskuri on loistava esimerkki siitä, miten terveysdataa ja digitaalisia ratkaisuja yhdistämällä voidaan kehittää ennakoivaa syövänhoitoa, sekä siitä millaisia tuloksia yrityksen, yliopistosairaalan ja yliopiston yhteistyöllä voidaan saavuttaa, korostaa Netmedin toimitusjohtaja Lauri Sippola.

- Netmedin asiantuntijoiden kehittämä digitaalinen laskuri tehostaa merkittävästi uusiutumisriskin arviointia ja tukee lisähoidon tarpeen määrittelyä myös harvinaisten kasvainten kohdalla. Olemme saaneet laskurista pelkästään myönteistä palautetta – projekti on malliesimerkki kansainvälisen tutkijayhteistyön mahdollisuuksista ja modernin teknologian hyödyntämisestä tutkimusdatan käsittelyssä, toteaa Heikki Joensuu.

Kevään 2016 aikana rakennettu riskilaskuri on vapaasti käytettävissä osoitteessa http://gistrisk.com/.

Aki Vehtari, professori, Aalto-yliopisto

Paavo Holi, viestintäpäällikkö, HUS-viestintä

Lauri Sippola, toimitusjohtaja, Netmedi Oy

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.