Digimurros muuttaa myös Japanin kaupan alaa

Globaalit markkinapaikat -tutkimushankkeessa etsitään kaupan alan edelläkävijöitä Japanista.
Ulkomaalaisten pääsemistä Japanin markkinoille vaikeuttaa kieli- ja kulttuurierojen lisäksi se, että japanilaiset kaupan toimijat ovat hyvin kilpailukykyisiä ja nostavat riman erittäin korkealle.

Liki 130 miljoonan asukkaan Japani on maailman kolmanneksi suurin kansantalous USA:n ja Kiinan jälkeen. Vaikka Japani on kamppaillut isojen taloushaasteiden keskellä jo pitkään ja valtionvelka on paisunut jättimäiseksi, ovat japanilaiset kotitaloudet nettovarallisuudella mitattuna maailman vauraimpien joukossa. Japanilaiset kotitaloudet käyttävät rahaa myös kulutukseen kolmanneksi eniten maailmassa.

Kulutuskeskeisen elämäntavan myötä Japanin kaupan ala on kasvanut valtaviin mittoihin. Vuonna 2016 kaupan alan myynti Japanissa oli 140,2 triljoonaa jeniä eli noin 1 200 miljardia euroa. Markkinoiden koosta kertoo myös jotain se, että Japanissa on yli miljoona kivijalkamyymälää. Erityisesti suurkaupungeissa, kuten Tokiossa ja Osakassa, myymälöiden määrä ja kirjo saavat kokeneemmankin kaupan asiantuntijan pyörryksiin. Kaupan ala on kuitenkin nyt murroksessa myös nousevan auringon maassa.

"Japanissa kaupan ala käy nyt läpi kiinnostavaa kehitysvaihetta. Yhtäältä markkinoita muuttavat globaalit kaupankäyntialustat ja nopeasti yleistyvä mobiiliostaminen, mutta toisaalta perinteinen kivijalkakauppa uudistuu samanaikaisesti ja pitää voimakkaasti puoliaan muuttuvassa kilpailussa. Japani onkin hyvä esimerkki siitä, että markkinoiden digimurros ei tarkoita nollasummapeliä, vaan ennemminkin sysää koko markkinaa ja kaikkia toimijoita eteenpäin", toteaa professori Arto Lindblom, joka on tutustunut Japanin vähittäiskauppamarkkinoihin vuosien 2016 ja 2017 aikana.

Japanin lifestyle- ja design-markkinoilla voisi olla kysyntää uusille suomalaisille toimijoille

Vaikka Japanin kaupan ala on massiivinen ja kaiken kirjava, on se länsimaalaisille kaupan toimijoille vaikeasti valloitettavissa oleva. Tämän ovat joutuneet kantapään kautta kokemaan esimerkiksi eurooppalaiset kaupan jätit Tesco ja Carrefour. Markkinoilletuloa vaikeuttavat yhtäältä kieli- ja kulttuurierot, mutta toisaalta myös se tosiseikka, että japanilaiset kaupan toimijat, kuten Rakuten, AEON, Uniqlo ja MUJI ovat hyvin kilpailukykyisiä ja nostavat riman erittäin korkealle. Kaupallisen läpimurron aikaansaaminen Japanissa ei ole helppoa.

"Kokonaisvaltainen laatuajattelu ja jatkuvaan parantamiseen tähtäävä kaizen-filosofia näkyvät hyvin paikallisten kaupan alan yritysten toimintavoissa ja kulttuurissa. Myös asiakaskeskeisyys tulee vahvasti esille. Kaikki toiminta tähtää ylivoimaiseen asiakaskokemukseen. Monella kansainvälisellä kaupan toimijalla olisi japanilaisilta paljon opittavaa", kertoo professori Lindblom.

Haastavasta markkinatilanteesta huolimatta suomalaisille yrityksille Japani tarjoaa kiinnostavia liiketoimintamahdollisuuksia. Japanilaiset arvostavat erityisesti suomalaista laatua ja muotoiluosaamista. Japanin lifestyle- ja design-markkinoilla voisi siten olla kysyntää uusille suomalaisille toimijoille. Yhtenä rohkaisevana esimerkkinä toimii Iittala, jolla on tänä päivänä useita myymälöitä ja shop-in-shop-konsepteja Japanissa. Iittala on avannut myös japaninkielisen verkkokaupan ja Iittalan tuotteita löytyy myös Japanin suurimman verkkokauppayhtiö Rakutenin markkinapaikalta.

"Japanissa ei ole lainkaan riittävästi suomalaisia tuotteita tarjolla suhteessa siihen, mikä kysyntä on. Verkkokaupalla tätä kuilua pystytään kustannustehokkaasti pienentämään. Finprolla on globaalia verkkokauppaa tukeva kasvuohjelma, johon toivottavasti Japanistakin kiinnostuneet yritykset osallistuvat", kertoo Finpron Tokion yksikön johtaja Pekka Laitinen.

Japanilaista kaupan alaa ja alan edelläkävijöitä on kartoitettu osana Tekes-rahoitteista Globaalit markkinapaikat -hanketta. Tutkimushanke pureutuu erityisesti globaaleihin kaupankäyntialustoihin ja niiden toimintalogiikkaan eri markkina-alueilla. 

Lisätietoja:
Professori Arto Lindblom
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

Johtaja Pekka Laitinen
Finpro, Tokio
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Professor Ray Sterling
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Professori Ray Sterling: Worldwide developments in urban underground planning

Katso tallenne Professori Sterlingin vierailuluennosta.
Falling Walls. Kuva: Mikko Raskinen.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Falling Walls -palkinto myönnettiin uraauurtavalle silmätutkimukselle

Tampereen yliopiston tutkijan Laura Koivusalon esittelemä sarveiskalvon sokeutta käsittelevä tutkimustyö sai pääpalkinnon Falling Walls -alkukilpailussa.
an electron microscope image showing a carbon nanotube on top of a substrate of graphene
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Grafeenipohja parantaa hiilinanoputkiverkoston sähkönjohtavuutta

Aalto-yliopiston ja Wienin yliopiston tutkijat yhdistivät grafeenin ja yksiseinäiset hiilinanoputket läpinäkyväksi hybridimateriaaliksi. Uusi materiaali johtaa sähköä paremmin kuin kumpikaan komponentti yksinään.
Iiris Sundin katselee taivaalle Laajalahden lintutornilla
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kun lääkäri ja tekoäly saadaan yhteistyöhön, potilas saa parempaa hoitoa

Tohtorikoulutettava Iiris Sundinin tutkimuksissa koneoppimismalli pääsee hyödyntämään lääkärin hiljaista tietoa, joka jää yleensä kirjoittamatta ylös. Tällainen malli ennustaa paremmin, miten tietty potilas reagoi tietynlaiseen hoitoon.