DI-hakukohteiden todistusvalinta uudistuu vuonna 2020

Muutos koskee diplomi-insinööri- ja arkkitehtikoulutuksen (DIA) yhteisvalintaan kuuluvia diplomi-insinöörikoulutusohjelmia seitsemässä suomalaisessa yliopistossa.

Yliopistoja ovat Aalto-yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto (1.1.2019 alkaen Tampereen yliopisto), Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi). Vuoteen 2020 asti todistusvalinta säilyy ennallaan.

Uudistuksen jälkeen jokaiseen hakukohteeseen valitaan todistusten perusteella 60–80 % uusista opiskelijoista. Lisäksi jokaisessa hakukohteessa vähintään 20 % uusista opiskelijoista valitaan valintakokeella.

Aikaisemmin DIA-yhteisvalinnassa on voinut tulla valituksi todistusvalinnassa vain ensimmäiseen hakutoiveeseen. Vuodesta 2020 alkaen tämä rajoitus poistuu ja todistusvalinta koskee DI-valinnassa kaikkia hakutoiveita. Hakija voi päättää todistusvalinnan tulosten jälkeen, haluaako ottaa tarjotun opiskelupaikan vastaan vai yrittää vielä valintakokeen kautta ylempää hakutoivetta DIA-yhteisvalinnassa. Valintakokeeseen osallistuminen ei vie todistusvalinnassa tarjottua opiskelupaikkaa, ellei hakija tule valituksi ylempään hakutoiveeseen.

Todistusvalinnassa huomioidaan vain pitkän matematiikan ylioppilaskokeen hyväksyttävästi suorittaneet hakijat. Yliopistot asettavat lisäksi todistusvalintaan hakukohdekohtaisia kynnysehtoja pitkästä matematiikasta, fysiikasta tai kemiasta. Mikäli hakukohteelle asetetaan kynnysehto useammassa kuin yhdessä aineessa, riittää, että hakija täyttää yhden vaadituista ehdoista.

Todistuspisteitä laskettaessa ylioppilastutkinnosta huomioidaan pitkä matematiikka, äidinkieli sekä hakijan edun mukaisesti fysiikka tai kemia. Menestys näissä aineissa osoittaa tekniikan alalle keskeistä osaamista. Pisteytyksellä halutaan myös painottaa kielitaidon merkitystä tekniikan alalla, ja siksi tasapistetilanteissa hakijat asetetaan järjestykseen pitkän kielen arvosanan perusteella. Uudella todistuspisteytyksellä tasapistetilanteisiin päätyvät vain samat arvosanat samoista aineista kirjoittaneet hakijat.

Eurooppalainen ylioppilastutkinto (EB), International Baccalaureate-tutkinto (IB) sekä Suomessa suoritetut Reifeprüfung (RP) -tutkinto ja Deutsche Internationale Abitur (DIA) -tutkinto pisteytetään todistusvalinnassa suomalaisen ylioppilastutkinnon tapaan. Valtakunnallisesti yhteiset tutkintokohtaiset muunnostaulukot julkaistaan Opintopolussa.

Tarkemmista hakukohdekohtaisista kiintiöistä ja kynnysehdoista tiedotetaan vuoden 2019 aikana.

dekaani Tapio Salakoski
DIA-yhteisvalinnan ohjausryhmän puheenjohtaja

professori Juha Kinnunen
DIA-yhteisvalinnan valinnanjohtaja

opintopäällikkö Helena Varmajoki
DIA-yhteisvalinnan työryhmän puheenjohtaja

Lisätietoa kehittämisestä:

DIA-yhteisvalinnan koordinaatio (Aalto-yliopisto)

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.