Tiedon markkinoiden käsitteellä viitataan rakenteeseen tai markkinapaikkaan, jossa yritykset ja muut talouden toimijat asettavat keräämänsä tiedon muiden toimijoiden uudelleenkäytettäväksi ja yhdisteltäväksi. Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksen työelämäprofessori Pekka Nikander tutkii ryhmänsä kanssa, miten tiedon markkinat voitaisiin saada teknisesti toimimaan, erityisesti esineiden internetin maailmassa.
”Taloudellisen toiminnan näkökulmasta tiedon suurin arvo on sen innovaatioita luovassa voimassa”, Nikander sanoo.
”Toisin kuin useimpien tavaroiden ja palveluiden tapauksessa, tiedon arvo kasvaa sen käytön ja yhdistelyn myötä. Kun luotettavia tietoja yhdistellään, yhdistelmän arvo on suurempi kuin tietojen arvo erikseen. Mitä uudelleenkäytettävämpää tieto on, sitä enemmän se tuottaa lisäarvoa koko yhteiskunnalle.”
Esimerkiksi liikenne- ja sijaintitietojen avoimuudesta voi olla paljon hyötyä liikennesuunnittelussa tai terveydenhuollon ruuhkautumisen välttämisessä.
Nykyisessä talousjärjestelmässä tiedon markkinat eivät kuitenkaan toimi. Tietoja keräävät yritykset pystyvät yhdistelemään tietoja toisiinsa ja siksi tiedon arvo on niille paljon suurempi kuin esimerkiksi käyttäjille, joista tieto on kerätty.
Toisaalta yritykset eivät halua myydä keräämiään tietoja eteenpäin pelätessään muiden toimijoiden käyttävän tietoja niitä vastaan ja koska tietojen rahallisesta arvosta on vaikea sopia. Tämän seurauksena tieto ei liiku yhteiskuntaa hyödyttävällä tavalla ja moni innovaatio jää syntymättä.