CodeRefinery siirtyi verkkoon ja houkutteli mukaan yli sata osallistujaa eri puolilta Pohjoismaita

”Kun siirryimme verkkoon, mietimme, miten voisimme auttaa mahdollisimman monia ihmisiä ja tehdä tapahtumasta avoimen kaikille”, sanoo Richard Darst Aalto Science-IT:stä.
Illustration displaying hands writing letters RAND on a yellow background
Kuvituskuva: Matti Ahlgren / Aalto-yliopisto

Kun koronaviruspandemia pakotti yliopistot ympäri maailmaa sulkemaan tilojaan ja pysäyttämään opetuksensa ainakin osittain maaliskuussa 2020, Aalto Science-IT päätti ottaa poikkeustilanteesta kaiken mahdollisen hyödyn irti. Science-IT on osa CodeRefinery-projektia, jota rahoittaa Nordic e-Infrastructure Collaboration.

Niin Science-IT kuin CodeRefinery ovat jo vuosia tarjonneet työpajoja tutkijoille, jotka eivät ole ohjelmistokehittäjiä mutta tarvitsevat ohjelmistokehitystaitoja tehdäkseen työnsä paremmin. Sen sijaan, että ne olisivat peruneet kevään kurssit koronan vuoksi, ne siirsivätkin kurssit verkkoon ja päättivät avata ne samalla kaikille, jotka voisivat niistä hyötyä.

CodeRefinery-työpajoja on järjestetty kahdesti vuodessa jo useana vuotena. Työpajat auttavat muiden alojen kuin tietotekniikan ammattilaisia tutustumaan nykyaikaisen ohjelmistokehityksen työkaluihin ja käytäntöihin. Verkossa CodeRefinery järjestettiin ensimmäistä kertaa toukokuussa 2020. Silloin tapahtumaan ilmoittautui vain muutamassa päivässä yli sata ihmistä, ja järjestäjät alkoivat kutsua tapahtumaa Mega-CodeRefineryksi.

Tavallisesti, kun CodeRefinery pidetään Aalto-yliopiston kampuksella, osallistujat tulevat perustieteiden korkeakoulun eri laitoksilta sekä muista Aalto-yliopiston kouluista. ”Tällä kertaa meillä oli osallistujia kaikkialta Pohjoismaista. Keväällä monet organisaatiot alkoivat tarjota opetusta verkossa. Me näimme kuitenkin oikeasti vaivaa sen eteen, että mietimme, mitä mahdollisuuksia verkossa avautuu, ja hyödynsimme ottamalla vastaan niin paljon ilmoittautumisia kuin mahdollista ja tekemällä tilaisuudesta kaikille avoimen”, sanoo Richard Darst, joka työskentelee Staff Scientistina Aalto Science IT:ssä ja jonka idea työpajojen siirtäminen verkkoon oli. Sen lisäksi, että noin sata ihmistä osallistui varsinaiselle kurssille, kuka tahansa pystyi seuraamaan sitä Twitchin kautta suoratoistona.

CodeRefineryssa käytetään Git-nimistä ohjelmistoa tutkimusohjelmiston kirjoittamiseen ja ylläpitoon. Osallistujat eivät opi koodaamaan, mutta he oppivat käyttämään työkaluja, joita koodarit tarvitsevat ohjelmoidakseen hyvin. Työpaja on vapaamuotoinen ja interaktiivinen, ja siihen sisältyy esitelmiä, live-koodausta ja demoja. Lyhyet tutoriaalit vuorottelevat käytännön harjoitusten kanssa.

Seuraava CodeRefinery järjestetään lokakuun 2020 lopussa. Tapahtumaan voi nyt rekisteröityä.

CodeRefinery-projektia rahoittaa vuosina 2016–2021 Nordic e-Infrastructure Collaboration. Projektissa on mukana työntekijöitä eri puolilta Pohjoismaita ja jokaisella kurssilla on ohjaajia eri paikoista. Aalto-yliopisto on CodeRefineryn keskus ja yksi hankkeen johtavista yliopistoyhteistyökumppaneista.

Lisätietoja (englanniksi)

Richard Darst
Staff Scientist, Aalto-yliopisto

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille