Ceramics and its Dimensions: Shaping the Future visioi keramiikan tulevaisuutta

Projektissa tutkitaan tulevaisuutta keramiikan uusien tekniikoiden ja materiaalin uudelleenajattelun kautta.
Priska Falin

Ceramics and its Dimensions: Shaping the Future on osa eurooppalaista Ceramics and its Dimensions -projektia, joka tarkastelee keramiikkaa sekä menneisyyden että tulevaisuuden tarjoamien uusien mahdollisuuksien näkökulmasta.

Muotoilun laitoksen vetämä Ceramics and its Dimensions: Shaping the Future on yksi projektin kymmenestä moduulista (osaprojektista), jossa tutkitaan muun muassa saven 3D-tulostuksen tuomia uusia mahdollisuuksia, sekä keramiikan suhdetta ruokakulttuuriin ja paikallisuuteen. Osaprojekti koostuu opiskelijatyöpajasta, ympäri Eurooppaa kiertävästä näyttelystä sekä teemaan liittyvästä julkaisusta.

Näyttely marraskuussa Fiskarsissa

Ensimmäinen näyttely avaa ovensa marraskuussa Fiskarsissa ja avajaisten yhteydessä osaprojektin nimeä kantava julkaisu kohtaa myös päivänvalon. Näyttely on auki 10.11.-7.12. ja sen ympärillä Fiskarsissa järjestetään useita näyttelyyn liittyviä tapahtumia, kuten paikallisille keraamikoille ja käsityöläisille suunnattu keskustelutilaisuus, eurooppalainen vuosittain järjestettävä Future Lights -kilpailu sekä tapaaminen projektin muiden eurooppalaisten yhteistyöinstituutioiden kanssa.

Ceramics and its Dimensions: Shaping the Future -osaprojekti alkoi keväällä 2016 työpajalla, joka loi opiskelijoiden, opettajien ja muiden eri sidosryhmiin kuuluvien välille luovan tilan oppimiselle, keskustelulle, ideoiden jakamiselle sekä niiden jatkokehittelylle.

- Uuden teknologian tuomat mahdollisuudet tarjoavat uusia tapoja käyttää materiaalia ja työpajassa tehtiinkin kokeiluja etenkin 3D-tulostustekniikalla. Siellä syntyneet prototyypit luovat pohjan Ceramics and its Dimensions: Shaping the Future -näyttelylle, kertoo näyttelyn kuraattori Riikka Latva-Somppi.

- Suuret muutokset syntyvät todennäköisimmin teknologian seurauksena - ei itse tekniikasta. On mielenkiintoista nähdä, muuttaako 3D-tulostus esteettisiä arvojamme. Sopeudummeko vähitellen uuden teknologian estetiikkaan? Miten massoille kustomointi vaikuttaa kulutustottumuksiin? Minkälaisia yhteiskunnallisia toimintamuotoja uusi tekniikka avaa, jatkaa Latva-Somppi.

Fiskarsin lisäksi näyttely kiertää kuudessa eri kaupungissa Euroopassa. Se matkaa Selbiin, Belfastiin, Stoke-on-Trenttiin, Berliiniin, Ljubljanaan sekä viimeiseksi Prahaan vuoden 2018 lopussa.

Shaping the Future -osaprojektia johtaa Aalto-yliopiston muotoilun laitoksen professori Maarit Mäkelä. Moduuli toteutetaan yhteistyössä Kunsthochschule Berlin Weißenseen (Berliini, Saksa), University of Ulsterin (Belfast, Pohjois-Irlanti) sekä The Royal Danish Academy of Fine Artsin (Kööpenhamina, Tanska) kanssa. Koko eurooppalaisen projektin Ceramics and its Dimensions pääkoordinaattori on posliinimuseo Porzellanikon Saksan Selbissä ja projektissa on mukana kahdeksantoista yhteistyöinstituutiota yhdestätoista maasta. Projekti on osarahoitettu EU:n Luova Eurooppa -ohjelmasta.

Shaping the Future -projektin nettisivut:

futureceramics.aalto.fi

Ceramics and its Dimensions -projektin nettisivut:

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa