Cannesin elokuvajuhlilla runsas ELO Film School Helsinki -edustus

Tänään alkavilla juhlilla nähdään Pojkarna, Hymyilevä mies sekä uusia opiskelijaelokuvia.
Pojkarna-elokuvan on lavastanut professori Kaisa Mäkinen.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun elokuva- ja TV-lavastuksen professori Kaisa Mäkisen lavastama ja elokuvaäänityksen ja -äänisuunnittelun professori Pietari Koskisen äänisuunnittelema elokuva Pojkarna (Girls Lost) on valittu Cannesin elokuvajuhlien Cannes Ecrans Juniors -sarjaan. Aiemmin elokuva on valittu yhdeksi kolmesta elokuvasta kilpailemaan European Film Academyn Young Audience Awardista.

Pojkarna on professori Pietari Koskisen ensimmäinen äänisuunnittelema ruotsalainen pitkä näytelmäelokuva. Koskinen kertoo, että hän innostui käsikirjoituksesta välittömästi, koska se oli hyvin elokuvallinen. Siitä pystyi tavanomaista enemmän näkemään ja kuulemaan elokuvan. Tarinan voimakas näkökulma mahdollisti myös fokusoidun ja subjektiivisen äänikerronnan. Koskisen mielestä myös yhteistyö elokuvan säveltäjän Sophia Erssonin kanssa sujui mainiosti. Äänisuunnittelu ja musiikki soivat onnistuneesti yhteen, ja katsojan on monesti mahdotonta tietää, mikä hänen kuulemastaan elokuvassa on musiikkia ja mikä ääniefektejä.

Elokuvataiteen ja lavastustaiteen alumnin Juho Kuosmasen ensimmäinen pitkä elokuva nähdään myös Cannesissa. Cannesiin pääsy on osa Kuosmasen palkintoa, jonka hän sai Taulukauppiaat-lyhytelokuvan voitettua samoilla juhlilla vuonna 2010. Kuosmasen Hymyilevä mies saa ensi-iltansa Cannesin filmifestivaalien Un Certain Regard -kilpasarjassa. Nyrkkeilijä-työnimellä kulkenut elokuva on tarina nyrkkeilijä Olli Mäestä ajalta, jolloin hän valmistautui ottelemaan yhdysvaltalaista Davey Moorea vastaan nyrkkeilyn höyhensarjan maailmanmestaruudesta Helsingissä vuonna 1962.

Lisäksi ELOn opiskelijoiden elokuvia on esillä Cannesin Short Film Cornerissa. Might, joka toteutettiin Aalto-yliopiston, Arcadan ja tuotantoyhtiö Clutch Productions Oy:n välisenä yhteistyönä sekä dokumenttielokuva Toivola. Suomen elokuvasäätiön lyhytelokuvien kulttuuriviennin suunnittelija Otto Suuronen kuvaa Kaisa Astikaisen elokuvaa Toivola yhdeksi teeskentelemättömyydessään sykähdyttävimmäksi ja koskettavimmaksi suomalaiseksi lyhytdokumentiksi viime vuosina. Suurosen mukaan on mielenkiintoista kokeilla puhutteleeko Toivola elokuvan vahva kansallinen mielenmaisema myös kansainvälisesti. Cannesin Short Film Corner voi parhaimmillaan toimia hyvänä ponnahduslautana kansainvälisille elokuvafestivaaleille ja lisätä myyntiyhtiöiden tietoisuutta elokuvasta.

Might ja Toivola ovat nähtävillä ELO Film School Helsingin perinteisessä kevätnäytöksessä 24.5. Kino K-13:ssa, Katajanokalla.

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Honorary doctors talks 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.