Avajaisissa palkittiin viisi tiimiä

Rehtori Ilkka Niemelä jakoi lukuvuoden avajaisissa viisi tunnustuspalkintoa. Kolmen Aalto-tunnustuspalkinnon lisäksi jaettiin ensimmäistä kertaa kaksi vaikuttajapalkintoa.
President Ilkka Niemelä and AYY Chair Noora Jaakkola in the middle, leaving the auditorium in Aalto Day One 2018 ceremony.
Keskellä rehtori Ilkka Niemelä ja AYY:n puheenjohtaja Noora Jaakkola Aalto Day One -seremoniassa.

Aalto-tunnustuspalkinnot

Vuoden Aalto-teko CERES-osaamiskeskittymälle

Vuoden Aalto-teolla palkittiin professori Orlando Rojas, vanhempi tutkimusasiamies Outi Söderberg ja projektipäällikkö Kati Miettunen huippuluokan tutkimuksesta ja toimivasta yhteistyöstä uusiutuvien raaka-aineiden tutkimuksen parissa. Keväällä Aalto-yliopiston ja VTT:n yhteinen CERES sai Suomen Akatemian lippulaivarahoituksen. Perusteluissaan rehtori totesi, että ”CERESin tutkimus tuo mahdollisuuksia tulevaisuuden kestävään kasvuun ja hyödyttää yhteiskuntaa parantuneena kilpailukykynä, investointeina ja työpaikkoina.” VTT:n osalta yhteistyössä mukana ovat olleet tutkijaprofessori Kristiina Kruus, tutkimusjohtaja Tiina Nakari-Setälä sekä biomassan jalostuksesta ja tuotteista vastaava varajohtaja Jani Lehto.

The Aalto Act of the Year award was collected by Outi Söderberg and Kati Miettunen (in the middle). On the left President Ilkka Niemelä and on the right Provost Kristiina Mäkelä
Vuoden Aalto-teko -palkinnon vastaanottivat Outi Söderberg ja Kati Miettunen. Vasemmalla rehtori Ilkka Niemelä ja oikealla provosti Kristiina Mäkelä.

Menestyksen mahdollistaja oli johtamisen tietopalvelu

Menestyksen mahdollistaja -palkinnon sai johtamisen tietopalvelun tiimi. Tiimi on tukenut koko yhteisöä tutkimuksen arviointihankkeen (RAI) tausta-aineistojen valmistelussa, mukauttanut toimintaansa ministeriön raportointitarpeisiin sekä kehittänyt analytiikkaa, ennustemalleja ja uusia palveluita. Rehtori totesi perusteluissaan: ”Tiimi toimii saumattomasti yhteen niin akateemisen henkilökunnan kuin palveluidenkin kanssa iloisella, kehittämismyönteisellä ja eteenpäin katsovalla asenteella.”

The Success Enabler award was collected by Team Leader Matti Apajalahti, Head of Management Information Service.
Menestyksen mahdollistaja -palkinnon nouti tiiminvetäjä Matti Apajalahti, johtamisen tietopalvelu -tiimin vetäjä.

Yhteisöpalkinto itsenäisyyspäivän vastaanotolle

Yhteisöpalkinnon sai Aalto-yliopiston ylioppilaskunta AYY Dipolissa 7.12.2017 järjestetystä itsenäisyyspäivän vastaanotosta. Tapahtuma yhdisti laajasti Aalto-yhteisöä, ja sen toteutus oli tyylikäs ja hauska. Rehtori totesi perusteluissaan, että ”tapahtuma viritti ainutlaatuisella tavalla dialogia nykyopiskelijoiden, alumnien ja Aallon henkilöstön välille.” Osallistujamäärältään Suomen suurimman juhlavuoden itsenäisyyspäivän vastaanoton järjestivät yhdessä Aalto-yliopiston ylioppilaskunta AYY ja Aalto-yliopiston alumnit.

The Community award was collected by Niina Palm from AYY (in the middle).
Yhteisöpalkinnon vastaanotti AYY:n puolesta Niina Palm.

Vaikuttajapalkinnot

Vaikuttajapalkinnot jaetaan opetuksen sekä joko tutkimuksen tai taiteellisen toiminnan perusteella.

Opetusvaikuttaja-palkinto meritekniikan koulutukselle

Opetusvaikuttaja-palkinnon saivat professori Jani Romanoff, apulaisprofessori Heikki Remes, professori Pentti Kujala, tutkijatohtori Osiris A. Valdez Banda ja lehtori Martin Bergström erinomaisesta työstä meritekniikan koulutuksen kehittämisessä Finnish Institute of Technology (FITech) -toiminnan tueksi Turun seudulla. Rehtorin perusteluiden mukaan ”koulutuksessa hyödynnetään ennakkoluulottomalla tavalla uusia yhteistyömuotoja yhteiskuntamme kannalta keskeisen teollisuuden alan osaamisen kehittämiseksi.”

The Education Impact award was collected by (second from the left) Jani Romanoff, Heikki Remes, Pentti Kujala, Osiris A. Valdez Banda ja Martin Bergström.
Opetusvaikuttaja-palkinnon noutivat Jani Romanoff, Heikki Remes, Pentti Kujala, Osiris A. Valdez Banda ja Martin Bergström.

Taidevaikuttaja-palkinto Kiehumispiste-elokuvalle

Taiteellisen toiminnan Impact-palkinnon saivat Kiehumispiste -dokumenttielokuvan ohjaaja, maisteriopiskelija Elina Hirvonenja professori Susanna Helke vahvasta yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta elokuvan kautta. Kiehumispiste-elokuva on toteutettu Susanna Helken johtaman taiteellisen tutkimushankkeen, Sovun ja repeämän kuvat, yhteydessä. Rehtori totesi perusteluissaan, että ”elokuva kannustaa rohkeasti vuoropuheluun polarisaation lisääntyessä yhteiskunnassa.”

The Artistic Impact award was collected by Elina Hirvonen and Susanna Helke (in the middle).
Taidevaikuttaja-palkinnon vastaanottivat Elina Hirvonen ja Susanna Helke.

Valokuvat Mikko Raskinen, Jaakko Kahilaniemi

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.