Aurinkolämmöstä on tullut Suomessa kilpailukykyinen energiantuotantomuoto

Erityisen kannattavia ovat yritysten ja kuntien aurinkolämpöinvestoinnit.
Aurinkolämpöjärjestelmän vuosituotto riippuu keräintyypistä, asennettujen aurinkolämpökeräinten sijainnista, suunnasta sekä mitoituksesta. Kuva Savosolar

Kannattavuus- ja hintaselvityksen mukaan aurinkolämpöjärjestelmien hinnat ovat laskeneet Suomessa ja aurinkolämpökeräinten keskimääräinen tehokkuus on parantunut. Aurinkolämpö onkin nykyisin Suomessa kannattava energiantuotantomuoto, kun sillä korvataan öljylämmitystä tai vesikiertoista sähkölämmitystä. Aurinkolämpö voi olla kannattava vaihtoehto myös joillain kaukolämpöverkon alueilla, yhtiökohtaisista hinnoista ja mahdollisista kausitariffeista riippuen.

− Tätä laatiessa tuli eteen useita aiempia selvityksiä, joissa aurinkolämmön kustannus- ja laskentaoletukset olivat vanhentuneita. Toivottavasti tämä selvitys auttaa suomalaisia konsulttiyhtiöitä, suunnittelutoimistoja ja viranomaisia päivittämään aurinkolämpöön liittyvät tiedot ajan tasalle, projektin vetäjä DI Karoliina Auvinen toteaa.

Otolliset olosuhteet

Suomessa on otolliset olosuhteet aurinkolämmön hyödyntämiseksi. Lämmintä vettä tarvitaan kesälläkin, ja tiloja lämmitetään myös keväällä ja syksyllä. Aurinkolämpö toimii Suomen olosuhteissa osana hybridienergiajärjestelmiä, jotka ovat yleistymässä kovaa vauhtia. Niissä yhdistetään aurinkolämpöä, maalämpöä, bioenergiaa, öljyä ja/tai kaukolämpöä kohteesta riippuen.

Aurinkolämpöjärjestelmien hankintahinnat vaihtelevat kohteiden ja järjestelmien koon mukaan. Erityisen kilpailukykyisiä ovat yritysten ja kuntien aurinkolämpöinvestoinnit. Niistä ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa, ja hankintaan voi saada investointitukea.

Kotitaloudet ja asunto-osakeyhtiöt maksavat investoinnista arvonlisäveron. Kotitaloudet voivat saada asennuksesta kotitalousvähennystä. Kuluttajat maksavat yleensä ostoenergiasta yrityksiin ja kuntiin verrattuna kalliimpaa hintaa, minkä johdosta aurinkolämmön hyödyntäminen on myös kuluttajille usein kannattavaa.

Aurinkolämmön hyödyntäminen on myös kuluttajille usein kannattavaa.

Aurinkolämpöjärjestelmän vuosituotto riippuu keräintyypistä, asennettujen aurinkolämpökeräinten sijainnista, suunnasta sekä mitoituksesta. Kannattavan investoinnin edellytys on, että aurinkolämpöjärjestelmän mitoitus on optimoitu suhteessa kohteen lämmöntarpeeseen. Tärkeää on myös, että asennettavilla aurinkolämpökeräimillä on hyvä hyötysuhde ja että ne on sijoitettu auringonvalon saannin kannalta hyvään paikkaan.

− Suosittelemme hankkimaan aurinkoenergiajärjestelmät ammattilaisilta. Investointi kestää ja kannattaa, kun laatuun kiinnittää huomiota, kiteyttää professori Raimo Lovio.

Aurinkolämpöjärjestelmien hinnat ja kannattavuus Suomessa -selvitys

Selvitys on osa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun vetämää Finsolar-hanketta.­­

Lisätietoja:

Karoliina Auvinen
puh. 050 462 4727

Raimo Lovio

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, Johtamisen laitos

FinSolar -hanke

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun FinSolar -hankkeen tavoitteena on vauhdittaa Suomen aurinkoenergiamarkkinoita. Vuoden 2015 loppuun kestävässä hankkeessa on mukana yli 50 yritys-, kunta- ja organisaatiokumppania. Projektin päärahoittaja on Tekes.

Lisätietoja: www.finsolar.net

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.