Aurinkoenergian pioneeri professori Peter Lundille elämäntyöpalkinto

FinSolar-hankkeen verkosto palkitsi professori Lundin kiitokseksi hänen esimerkillisestä elämäntyöstään aurinkoenergiatoimialan edistäjänä.
Palkintoa luovuttamassa St1 Deep Heat Oy:n teknologiajohtaja Rami Niemi ja professori Raimo Lovio. Palkintoesine on professori Lundin työpisteen alla Otaniemessä sijaitsevasta peruskalliosta, johon St1 poraa parhaillaan koereikää kaukolämmön keräämiseksi.

Aurinkoenergia on maailmalla nopeimmin kasvava energiamuoto. Ala on nyt siirtymässä Suomessa pioneerivaiheesta teolliseen kehitysvaiheeseen. Markkinat ovat päässeet Suomessa vauhtiin ja vienti on kasvussa. Kasvun kunniaksi FinSolar-hankkeen yli 50 organisaatiosta koostuva verkosto palkitsi professori Peter Lundin kiitokseksi hänen esimerkillisestä elämäntyöstään aurinkoenergiatoimialan edistäjänä Suomessa.

Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan professori Peter Lund on edistänyt 1970-luvulta lähtien aurinkoenergiaa kouluttamalla alalle osaajia, vetämällä tutkimusprojekteja ja organisoimalla pilottihankkeita niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Hän oli mukana perustamassa Suomen Aurinkoteknillistä yhdistystä vuonna 1979.

Aurinkoenergialiiketoimintaa harjoittavien yritysten lukumäärä ja investoinnit ovat kasvussa Suomessa. Aurinkosähkön kapasiteetti kaksinkertaistui Suomessa vuonna 2015 5 MW:sta noin 10 MW:iin. Alan yritykset uskovat kapasiteetin kaksinkertaistuvan myös tänä ja ensi vuonna. Suurehkoja yli sadan neliön aurinkosähkövoimaloita on Suomessa jo lähes sata. Uudet ennätyssuuret voimalat valmistuvat Helsinkiin ja Haminaan alkuvuodesta 2016. Aurinkovoimaloita hankkivat yritykset, kunnat ja muut julkiset organisaatiot, energiayhtiöt, maatilat, omakotitaloasukkaat ja kasvavassa määrin myös taloyhtiöt.

‒ Joskus pioneerit unohdetaan, kun kasvu alkaa. Jotta näin ei tällä kertaa kävisi, päätimme kiitokseksi palkita professori Lundin hänen pitkäaikaisesta elämäntyöstään aurinkoenergia-alan hyväksi, totesi FinSolar-hankkeen vastuullinen johtaja, prosessori Raimo Lovio Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa järjestetyssä Smart Solar Growth -seminaarissa Helsingissä 18.2.

Palkinnon luovutti professori Lundille FinSolar-hankkeen puolesta Savo-Solarin toimitusjohtaja Jari Varjotie sekä professori Lundin oppilas, St1 Deep Heat Oy:n teknologiajohtaja Rami Niemi. Lundille luovutetussa symbolisessa palkinnossa lukee: Tahto innovaattorin vie läpi harmaan kallion! Palkintoesine on peräisin yli kilometrin syvyydestä Otaniemessä professori Lundin työpisteen alla sijaitsevasta peruskalliosta, johon porataan parhaillaan St1:n toimesta koereikää kaukolämmön keräämiseksi.

Lisätietoja:
Professori Raimo Lovio
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
puh. 040 353 8242

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Metallikuutio, jota kädet koskettaa