Uutiset

Aurinkoenergiaan liittyvän liiketoiminnan kotimarkkinat pitäisi saada kuntoon

Aurinkoenergia on kuluttajien toivelistan kärjessä ja se voisi parhaimmillaan tarjota työtä monille suomalaisyrityksille.

Nyt tarvitaan konkreettinen toimenpideohjelma aurinkoenergialiiketoiminnan edistämiseksi, sanovat FinSolar-hankkeen tutkijat.

Aurinkoenergia on nopeimmin kasvava energiateknologia maailmassa. Italiassa aurinkosähkön osuus sähkön kulutuksesta oli jo 7,5 prosenttia vuonna 2014. Saksassa aurinkosähkötuotanto oli 35 TWh, mikä on lähes puolet sähkön kokonaiskulutuksesta Suomessa. Englannissa 125 000 kotitaloutta asensi aurinkoenergiaa taloihinsa.

Myös Suomessa aurinkoenergialle on tarvetta ja potentiaalia, sillä fossiilisten polttoaineiden korvaamiseksi tarvitaan kaikkia uusiutuvia energiateknologioita, mutta kotimarkkinat eivät pysty vastaamaan tähän tarpeeseen.

Työ- ja elinkeinoministeriön tuoreessa raportissa aurinkosähkön potentiaalin arvioidaan vuonna 2020 olevan 500 MW, mikä tuottaisi jo noin 0,5 prosenttia Suomen sähkön kulutuksesta. Tämän lisäksi myös aurinkolämpöä voitaisiin hyödyntää nykyistä enemmän.

Kilpailu kansainvälisillä markkinoilla on kovaa

− Kotimarkkinoiden lisäksi suomalaiset yritykset pyrkivät vientimarkkinoille, jotka kasvavat nopeasti. Kilpailu kansainvälisillä markkinoilla on kuitenkin kovaa ja siksi kotimarkkinat pitäisi saada kuntoon, kertoo professori ja FinSolar-hankkeen vetäjä Raimo Lovio Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.

FinSolar-hanke edistää aurinkoenergian kotimarkkinoita tuomalla teknologiayritykset, sähköyhtiöt, kaupalliset kiinteistöjen omistajat, kuntien edustajat ja rahoitusalan ammattilaiset yhteen. He kehittävät yhdessä malleja, joilla kunnat, kauppaketjut ja taloyhtiöt saisivat merkittäviä investointeja liikkeelle.

Suomen mittakaavassa suurehkoja aurinkoenergiajärjestelmiä on nyt noin 50 ja toistaiseksi suurin eli Helen Oy:n aurinkovoimala valmistuu pian Helsinkiin. − Se myytiin loppuun kolmessa päivässä. Energiateollisuuden tutkimusten mukaan aurinko on suomalaisten kuluttajien toivelistan kärjessä energiamuotoja vertailtaessa, Lovio sanoo.

− Projektissa tehtyjen kannattavuuslaskelmien mukaan investointien sijoitetun pääoman tuotto näyttää monissa kohteissa jo hyvältä, mutta monenlaisia pieniä esteitä on vielä madallettava merkittävään markkinoiden avautumiseen, kuvaa projektipäällikkö Karoliina Auvinen.

Aurinkoenergian yleistyminen tarjoaa liiketoimintamahdollisuuksia ja työtä hyvin monenlaisille suomalaisille yrityksille. Olennaisin osa liiketoimintaa ei ole vain paneelien valmistus, vaan koko arvoketju, joka sisältää paneeleiden valmistuksessa käytettävät koneet, komponentit ja asennustarvikkeet sekä erilaiset mittalaitteet. Lisäksi liiketoimintaa syntyy järjestelmien suunnittelusta ja asentamisesta sekä niiden integroimisesta rakennuksiin ja verkkoihin.

− Jotta aurinkoenergian koko potentiaali ymmärrettäisiin ja liiketoiminta saataisiin vauhtiin kotimarkkinoilla ja viennissä, tarvittaisiin kiireesti päättäväinen toimenpideohjelma. Muuten on vaarana, että Suomi jää junasta, sanovat Auvinen ja Lovio.

FinSolar on Tekesin Groove-ohjelman rahoittama noin 50 osapuolen verkostohanke suomalaisen aurinkoenergiatoimialan kiihdyttämiseksi. Se kestää vuoden 2015 loppuun.

Lisätietoja:

Professori Raimo Lovio
puh. 040 353 8242
[email protected]
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Projektipäällikkö Karoliina Auvinen
puh. 050 462 4727
[email protected]
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Hanna-Kaisa Korolaisen väitöskirjan The Making of Inspiration sisäaukeama.
Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto ARTS Booksille kultaa kansainvälisessä ICMA-kilpailussa sekä tieteellisten että oppikirjojen sarjassa

Neljä Aalto ARTS Booksin kirjaa palkittiin ICMA (International Creative Media Award) -kilpailun kirjojen osiossa.
Professor Jens Schmidt opening the first Aalto Alumni Strategy Circle. Audience in the front.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Alumni Strategy Circle -tapahtumassa jaettiin fuusioiden ja yrityskauppojen parhaita käytäntöjä

Aalto Alumni Strategy Circle kokoaa yhteen strategia-alan ammattilaisia ja yritysjohtajia oppimaan ja vaihtamaan ajatuksia strategian ajankohtaisista aiheista.
Alustatalouden faktat ja myytit studiossa Heli Koski, Jussi Mäkinen, Timo Seppälä ja William von der Pahlen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Alustasääntelyn kiemuroissa – Alustatalouden F&M ruotii digitaalisten markkinoiden sääntelyä

Digitaalisia markkinoita pyritään sääntelemään EU-tasolla, mutta nyt sääntelyä uhkaa olla jo niin paljon, että kuluttajien ja yritysten on vaikea saada niistä selkoa.
Anne Sunikka Dipolissa tietokoneen ääressä.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Laatua yhdessä – Yliopisto tukee avoimen tieteen kulttuuria

Tutkijalle on tarjolla tietoa, koulutusta ja tukea avoimesta tutkimustuotosten julkaisemisesta