Asuntoarkkitehtuurin käsikirjalle Rakentamisen ruusu -palkinto

Palkinnon myöntää Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.
Palkittu teos, värikäs Asuntoarkkitehtuurin käsikirja nojaa rosoista tiiliseinää vasten
Kuva: Noora Kosonen

Viime syksynä julkaistun kirjan ovat tehneet arkkitehdit Sanna Meriläinen ja Anne Tervo.

”Tämän on arkkitehtuurin alalla merkittävä asia. En tiedä onko palkintoa myönnetty aiemmin kirjallisesta työstä”, kertoo Aalto-yliopiston vanhempi yliopistonlehtori Anne Tervo.

Rakentamisen Ruusu jaetaan rakennusvalvonnan tarkoitusperiä esimerkillisesti edistävälle teolle, joka on edistänyt hyvän elinympäristön luomista ja ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti sekä kulttuurisesti kestävää kehitystä.

Vuoden 2022 Rakentamisen Ruusulla Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto haluaa nostaa esiin asuinrakentamisen ja asumisen laadun yhtenä suurena teemana. Jaosto palkitsi kaikkiaan neljä erilaista asumisen laatuun positiivisesti vaikuttanutta hanketta osoituksena siitä, että myös hyvää asuntosuunnittelua ja muuten asumisen laatua parantavia toimenpiteitä tehdään edelleen. Rakentamisen Ruusulla ympäristö- ja lupajaosto haluaa kannustaa kaikkia asuntorakentamisen parissa työskenteleviä pyrkimään asumisen laatua parantaviin tekoihin.

”Asuntosuunnittelun laatu on noussut viime aikoina voimakkaasti esiin julkisessa keskustelussa, eli hyvää suunnittelua esiin nostava käsikirja tulee todella tarpeeseen. Käsikirja on nostanut asuntosuunnittelun hyviä esimerkkejä ja mahdollisuuksia julkiseen keskusteluun. Julkaisulla on jo nyt ollut positiivista vaikutusta asuntosuunnittelun laatuun.

Teos on ennen kaikkea suunnattu opiskelijoille, mutta myös käytännön asuntosuunnittelua harjoittaville kirja sisältää ajankohtaista ja hyödyllistä tietoa. Toivottavaa on, että käsikirja ja sen nostama keskustelu kasvattavat myös asuntojen ostajien ymmärrystä asunnon ominaisuuksien vaikutuksista asumiseen”, palkitsemisperusteluissa sanotaan.

Asuntoarkkitehtuurin käsikirja on ajantasainen asuntosuunnitteluopas – edeltäjäteoksen, Esko Kahrin ja Hannu Pyykösen Asuntoarkkitehtuuri ja -suunnittelu ilmestymisestä on kulunut jo 38 vuotta.

Lisätietoja:

Anne Tervo, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, [email protected], 0503038290

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.