Uutiset

Arvostettu yrityskauppakonkari Aallon vieraana

Ted Rouse oli puhujana ensimmäisessä Aalto M&A Forumissa lokakuussa 2023. Rouse on Bain & Companyn Lontoossa työskentelevä advisory partner, jolla on pitkä kokemus yritysjärjestelyistä.
Silmälasipäinen, harmaatukkainen ja tummaan pukuun pukeutunut Ted Rouse hymyilee kuvassa iloisesti ja on ojentanut oikean kätensä rennosti ilmaan. Taustalla on viherkasveja ja ikkunasta tulevaa valoa.
Ted Rousen kuvasi Kalle Kataila.

Ted Rouse on työskennellyt Bain & Company -konsulttiyrityksessä vuodesta 1982 ja ollut osakkaana vuodesta 1988. Hän  johti Bainin globaalia yritysjärjestelyosastoa 2005–2014 ja kuului yrityksen hallitukseen yli 6 vuotta.

Rousella on MBA-tutkinto Harvard Business Schoolista. Hänen artikkeleitaan on julkaistu Harvard Business Review’ssä, MIT Sloan Management Review’ssä ja The Wall Street Journalissa. 

Bain on tutkinut, millaiset yritysjärjestelyt luovat eniten arvoa. Millaisia yhteisiä tekijöitä onnistuneiden kauppojen taustalta löytyy?

”Olemme kysyneet asiakkailtamme, millaiset tekijät ovat vaikuttaneet erityisen onnistuneisiin ja arvoa tuottaneisiin kauppoihin. Heidän kolme eniten esiin nostamaansa asiaa ovat selkeä yrityskauppateesi, kaupan selvä yhteys yrityksen strategiaan ja korkealaatuinen due diligence -prosessi, jolla tarkoitetaan huolellista ostokohteen asioiden läpikäymistä ennen ostoa.

Olemme myös tutkineet suurempia yrityskauppoja kymmenen vuoden ajalta. Silloin selvisi, että yrityskaupat ovat harjoituslaji: sellaiset yritykset tuottivat osakkaille enemmän arvoa, jotka tekivät yhden tai useamman kaupan vuodessa.”

Mitä tarkoittaa yrityskauppateesi ja mitä se sisältää?

”Yrityskauppateesillä perustellaan, miksi kauppa tehdään – miksi tekijä luottaa siihen, että kauppa tuottaa lisäarvoa ja miten se vahvistaa yrityksen strategiaa. Se kuvaa konkreettisia, mitattavissa olevia hyötyjä, kuten kaupan kustannuksia ja tuottoja, kilpailuetua tai parantunutta ansaintakykyä. Se kuvaa myös, mitkä muutamat asiat pitää tehdä oikein, jotta kaupan hyödyt myös toteutuvat.

Me puhumme integroidusta due diligencestä, jossa tarkastellaan myös yrityksen strategista asemaa, organisaatiokulttuuria ja johdon osaamista. Ei pidä luottaa pelkästään ostokohteen tarjoamaan tietoon – voi tutkia esimerkiksi markkinatilannetta, haastatella asiakkaita tai selvittää johdon LinkedIn-profiileja.”

Tummaan pukuun pukeutunut Ted Rouse katsoo hymyillen suoraan kameraan ja on levittänyt kevyesti kätensä kämmenpuolet ylöspäin.

Millaisia sudenkuoppia yrityskauppojen integrointivaiheessa piilee?

”Onnistunut haltuunotto vaatii oman integrointiteesinsä, joka linkittyy yrityskauppateesiin. Integroinnissa pitää keskittyä strategisesti tärkeisiin kohtiin eikä yhdistää toimintaa funktio kerrallaan. Ei ole yhtä kaikkiin tilanteisiin sopivaa mallia.

Usein ei oivalleta, että kaksi organisaatioltaan samannäköistä yritystä voivat olla erilaisia toimintakulttuuriltaan ja päätöksentekomalleiltaan. On eri asia integroida yritys, joka tarjoaa lisäkapasiteettia tutulla toimialalla kuin yritys, jonka tarkoitus on tarjota ostajalle uutta osaamista.

Tyypillinen tapa menettää arvoa on, että osaajat lähtevät ostetusta yrityksestä. Pyydän mielelläni asiakkaita kuvittelemaan, että he irtisanovat kaikki yrityksen osaajat ja sitten heidät pitää rekrytoida uudelleen. Motivoinniksi ei siis riitä, että he saavat pitää työpaikkansa.”

Miltä tilanne yrityskauppamarkkinoilla näyttää nykyisessä taloustilanteessa, kun korkojen nousu on kiristänyt rahoituksen saantia?

”Onnistuneiden yrityskauppojen tekeminen on haastavampaa kuin aiemmin, mutta kyse ei ole vain kiristyneestä rahoituksesta. Monet alat ovat jo konsolidoituneet niin pitkälle, että helpot kaupat on jo tehty, uudelle alueelle meneminen on aina vaikeampaa. Kilpa ostokohteista ja löysä rahoitus ovat ajaneet yritysten hintoja ylös.”

Ted Rouse oli puhujana ensimmäisessä Aalto M&A Forumissa lokakuussa 2023. Tapahtumaa jatketaan syksyllä 2024.

Aalto M&A Forumia tuki Aalto Networking Platform.

Teksti: Heidi Hammarsten 
Kuvat: Kalle Kataila

Lue lisää Aalto M&A Forumista

Thomas Keil ja Markus Mäkelä

Varo Las Vegas -avioliittoja, neuvoo yrityskauppaprofessori

Yrityskaupat ovat tehokas strateginen työkalu, sanoo Aalto-yliopiston M&A Forumissa esiintynyt professori Thomas Keil.

Uutiset

Lisätietoja:

Hanna-Mari Ylinen

Hanna-Mari Ylinen

Viestintä- ja tapahtumakoordinaattori
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Skanskan kehitysjohtaja Jan Elfving esiintyy Rakennustekniikan päivässä 2024
Yhteistyö Julkaistu:

Rakennustekniikka kutsuu yrityksiä mukaan tulevaisuuden kehitystyöhön

Jo keväiseksi perinteeksi muodostunut rakennustekniikan laitoksen järjestämä sidosryhmätapahtuma Rakennustekniikan päivä pidettiin 25.4.2024 Dipolissa Otaniemessä.
Three female students studying
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa ensimmäisen version Alex-oppimisalustasta, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.