Arkkitehtuurin historiaa tuotetaan, rakennetaan ja kirjoitetaan nykyisyydessä

Panu Savolainen on aloittanut maaliskuussa 2020 arkkitehtuurin historian ja restauroinnin apulaisprofessorina.
Arkkitehtuurin historian ja restauroinnin apulaisprofessori Panu Savolainen.
Kuva: Panu Savolainen

Panu Savolainen on aloittanut arkkitehtuurin historian ja restauroinnin apulaisprofessorina (Tenure track) 25.3.2020 alkaen. Savolainen toimii arkkitehtuurin historian ja restauroinnin vastuuprofessorina opettaen arkkitehtuurin historian johdantokurssia, useita maisterivaiheen kursseja sekä vastaten diplomitöiden ja väitöskirjojen valvonnasta ja osin myös ohjauksesta.

Panu Savolaisen (s. 1983 Turussa) intohimo arkkitehtuurin historiaan heräsi 1990-luvun puolivälissä Etelä-Ranskassa antiikin monumenttien ja romaanisten kirkkojen täplittämässä kulttuurimaisemassa. Hänen mukaansa historia tuotetaan, rakennetaan ja kirjoitetaan nykyisyydessä. Tämä periaate on Savolaisen tutkimus- ja opetusfilosofian taustalla, ja hän on kiinnostunut tästä kysymyksestä myös liittyen kiertotalouden ja rakennusperinnön näkökulmiin.

Savolainen on koulutukseltaan arkkitehti (TKK, 2009), historian maisteri (2013, Turun yliopisto) ja filosofian tohtori (2017, Turun yliopisto). Aiemmin hän on työskennellyt rakennusinventoijana (2004-2005), suunnittelevana arkkitehtina (2006-2008), restaurointi- ja museohankkeissa sekä rakennusarkeologisissa projekteissa Suomessa ja Venäjällä (2010-2014), tutkijana ja opettajana Turun yliopistossa ja Åbo Akademissa (2014-2019) ja yliopistonlehtorina Turun yliopistossa (2019-2020). Lisäksi hän on laatinut oman yrityksen kautta mm. rakennushistoriaselvityksiä.

Aalto-yliopiston arkkitehtuurin historian oppiaineessa Savolainen on työskennellyt yhtäjaksoisesti tuntiopettajana syksystä 2011.

Tällä hetkellä Savolaisen työn alla on keskiaikaisiin puurakenteisiin ja tähtiholvien ikonografiaan liittyvä hanke, perinteisen rakentamisen innovaatioiden soveltamista tämän hetken rakentamisen ratkaisuihin tutkiva pilottihanke ja mm. kulttuuriperinnön autenttisuuskysymyksiin liittyvää omaa tutkimusta.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: