Arkkitehtiopiskelijoiden Lähi(ö)tori-näyttely esillä Oppimiskeskuksessa

Opiskelijat ideoivat Haagan, Malmin ja Vuosaaren aukioiden elävöittämistä. Näyttely nähtiin syksyllä Lähiöfest2017:ssä Teurastamolla.
lahiofest_bon0077_copy_fi_fi.jpg

Aalto-yliopiston arkkitehtiopiskelijat toteuttavat perinteisesti Arkkitehtuurin perusteet -kurssilla työn, jonka tilaajana on oikea asiakas. Kurssityön tavoitteena on suunnitella oikeaan kaupunkitilaan jokin rakenne, jolle on todellinen tarve. Syksyn 2016 kurssilla asiakas oli Lähiöfest-kaupunkifestivaali, jonka tavoite on elävöittää Helsingin lähiöitä ja ohjata kohteisiin myös suuren yleisön kiinnostusta.

Toisen vuosikurssin opiskelijoiden tehtävänä oli suunnitella Haagan, Malmin ja Vuosaaren aukioille jotakin, mikä edistää sosiaalista toimintaa alueilla. Toimeksianto oli varsin vapaa ja opiskelijat ideoivat kaikkiaan 39 ehdotusta. Valituista töistä he koostivat näyttelyn, joka nähtiin Lähiöfest2017-tapahtumassa Teurastamolla syys-lokakuun vaihteessa.

Festivaalitilana Teurastamolla oli rakennusliike NCC:n kookas kupolimainen rakenne Dome of Visions, jossa nähtiin opiskelijatöiden näyttelyn lisäksi oheisohjelmaa, kuten esityksiä ja luentoja. Koska näyttely ei saanut vaatia paljoa lattiapinta-alaa, opiskelijat valitsivat toteutusmuodoksi videon. Syntyi tilallinen installaatio, jonka sisältö on kurssitöistä tehty materiaali. Video on opiskelijoiden itse toteuttama.

“Kurssityöt olivat onnistuneita ja tilaaja oli tyytyväinen. Mielestäni oli myös hienoa nähdä, miten työryhmä ideoi ja opetteli uusia taitoja, kuten kaikki videon tekoon liittyvät vaiheet. Opiskelijat tekivät erittäin hyvää työtä ja toteuttivat onnistuneen näyttelyn”, kertoo kurssin ohjaaja, opettaja Tuomas Siitonen.

Lähi(ö)tori-näyttely nähdään Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksen aulassa joulukuun 1.–17. Opiskelijat kertovat näyttelyssä töistään.

Aika: 1.–17.12.
Paikka: Harald Herlin -oppimiskeskus, Otaniementie 9, Espoo

Lähi(ö)tori - Aalto-yliopiston arkkitehtiopiskelijoiden näyttely 30.9.2017, Helsinki

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.