Arkkitehtiopiskelijoiden Lähi(ö)tori-näyttely esillä Oppimiskeskuksessa

Opiskelijat ideoivat Haagan, Malmin ja Vuosaaren aukioiden elävöittämistä. Näyttely nähtiin syksyllä Lähiöfest2017:ssä Teurastamolla.
lahiofest_bon0077_copy_fi_fi.jpg

Aalto-yliopiston arkkitehtiopiskelijat toteuttavat perinteisesti Arkkitehtuurin perusteet -kurssilla työn, jonka tilaajana on oikea asiakas. Kurssityön tavoitteena on suunnitella oikeaan kaupunkitilaan jokin rakenne, jolle on todellinen tarve. Syksyn 2016 kurssilla asiakas oli Lähiöfest-kaupunkifestivaali, jonka tavoite on elävöittää Helsingin lähiöitä ja ohjata kohteisiin myös suuren yleisön kiinnostusta.

Toisen vuosikurssin opiskelijoiden tehtävänä oli suunnitella Haagan, Malmin ja Vuosaaren aukioille jotakin, mikä edistää sosiaalista toimintaa alueilla. Toimeksianto oli varsin vapaa ja opiskelijat ideoivat kaikkiaan 39 ehdotusta. Valituista töistä he koostivat näyttelyn, joka nähtiin Lähiöfest2017-tapahtumassa Teurastamolla syys-lokakuun vaihteessa.

Festivaalitilana Teurastamolla oli rakennusliike NCC:n kookas kupolimainen rakenne Dome of Visions, jossa nähtiin opiskelijatöiden näyttelyn lisäksi oheisohjelmaa, kuten esityksiä ja luentoja. Koska näyttely ei saanut vaatia paljoa lattiapinta-alaa, opiskelijat valitsivat toteutusmuodoksi videon. Syntyi tilallinen installaatio, jonka sisältö on kurssitöistä tehty materiaali. Video on opiskelijoiden itse toteuttama.

“Kurssityöt olivat onnistuneita ja tilaaja oli tyytyväinen. Mielestäni oli myös hienoa nähdä, miten työryhmä ideoi ja opetteli uusia taitoja, kuten kaikki videon tekoon liittyvät vaiheet. Opiskelijat tekivät erittäin hyvää työtä ja toteuttivat onnistuneen näyttelyn”, kertoo kurssin ohjaaja, opettaja Tuomas Siitonen.

Lähi(ö)tori-näyttely nähdään Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksen aulassa joulukuun 1.–17. Opiskelijat kertovat näyttelyssä töistään.

Aika: 1.–17.12.
Paikka: Harald Herlin -oppimiskeskus, Otaniementie 9, Espoo

Lähi(ö)tori - Aalto-yliopiston arkkitehtiopiskelijoiden näyttely 30.9.2017, Helsinki

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.