Apulaisprofessori Junhe Lianin tavoitteena ovat paremmat teräsmateriaalit

Materiaalien ominaisuuksilla on ratkaiseva vaikutus lopputuotteen toimivuuteen. Professori Junhe Lianin tavoitteena on parantaa 3D-tulostuksessa tai missä tahansa muussa valmistusprosessissa käytettäviä materiaaleja. Hän keskittyy metalleihin.
Junhe Lian

Junhe Lian on laskennallisten materiaalien ja laskennallisen mekaniikan kansainvälinen asiantuntija. Hänet nimitettiin korkean suorituskyvyn terästen ja niiden sovellusten apulaisprofessoriksi viisivuotiskaudeksi 15.8.2018–14.8.2021 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun konetekniikan laitokselle.

”Nuoresta alkaen Intohimonani on ollut matematiikka ja tietotekniikka, jotka olen myöhemmin urallani yhdistänyt materiaalien ja mekaniikan tutkimiseen”, sanoo Lian. ”Aalto-yliopistossa keskityn metallien tutkimiseen, koska haluan luoda tietotekniikan ja laskennallisten mallien avulla materiaalien ja valmistuksen suunnitteluperiaatteet, joita voidaan hyödyntää muun muassa 3D-tulostuksessa.”

Tavoitteena on kehittää korkeatasoinen metalli, joka on erittäin luja ja jonka murtumiskäyttäytyminen on poikkeuksellinen – vahva metalli, joka ei murru helposti.

”Haasteena on yhdistää prosessi, metallin mikrorakenne ja niiden ominaisuudet. Näiden elementtien vuorovaikutukseen liittyy luontainen mitta-asteikko-ongelma liikuttaessa atomitasolta metrimittaan. Toisaalta siihen vaikuttavat myös monet ulkoiset tekijät, kuten lämpötila ja kuormitusnopeus.  Monimutkaisen ongelman ratkaisussa parhaita ovat laskennalliset menetelmät ja materiaali-informatiikka.”

”Viime aikoina olen aloittanut myös litiumioniparistojen tutkimisen”, kertoo Lian. ”Ne ovat monimutkaisempia kuin pelkät metallit, mutta tutkimuksessa voidaan käyttää samoja menetelmiä kuin metallien kanssa.”

”Tavoitteena on liittää tutkimus mukaan Materials Platformin toimintaan – materiaalien ja tuotesuunnittelun yhteiseen foorumiin.”

Laaja kansainvälinen kokemus

”Olen kotoisin Kiinasta, pienestä kaupungista Pekingin läheltä.  Pienellä kaupungilla tarkoitan noin 2,5 miljoonan asukkaan kaupunkia ja lähellä Pekingiä tarkoittaa noin 400 kilometriä!” sanoo Lian naurahtaen.

Ennen Aalto-yliopistoa hän on työskennellyt runsaat kaksi vuotta RWTH Aachenin teräsinstituutissa ryhmän johtajana vaurionsietoa tutkivassa työryhmässä ja vierailevana tutkijana Massachusettsin teknillisen korkeakoulun (MIT) törmäysturvallisuutta tutkivassa laboratoriossa (Impact and Crashworthiness Laboratory ICL).

Lian väitteli vuonna 2015 RWTH Aachenin yliopiston teräsinstituutissa aiheesta A generalised hybrid damage mechanics model for steel sheets and heavy plates.

Hänellä on laaja tutkimusverkosto, joka koostuu useista yliopistoista, tutkimusinstituuteista ja teräsyhtiöistä, mukaan lukien Gentin yliopisto, Thessalian yliopisto, ArcelorMittal (OCAS), Thyssenkrupp Europe Steel (TKSE), Braunschweigin yliopisto, MIT ja Suomessa VTT .

Lian on julkaissut yli 50 artikkelia ja 20 tieteellistä artikkelia. Hän on useiden vertaisarvioitujen tieteellisten julkaisujen tarkastaja, esimerkiksi Computational Materials Science, Engineering Fracture Mechanics, European Journal of Mechanics A/Solids, International Journal of Damage Mechanics ja International Journal of Mechanical Science, Materials, Metals.

”Olen myös hyvä snookerissa ja pöytätenniksessä, mutta en ole vielä löytänyt pelikaveria täältä Aallosta.” Kuka vastaa haasteeseen?

Yhteystiedot:

Junhe Lian, apulaisprofessori
Puh. +358050 4770 765

Two students watching measurements from a computer
Opinnot Julkaistu:

Health Technology Engineering -ohjelma antaa valmiudet kehittää innovatiivisia teknisiä ratkaisuja terveyteen liittyviin ongelmiin

Uudessa maisteriohjelmassa yhdistyvät tekninen osaaminen ja käytännön ymmärrys terveyteen liittyvissä kysymyksissä.
Nimitykset Julkaistu:

Biotuotteiden ja biotekniikan laitoksen uusi johto

Professori Lauri Rautkari on nimitetty laitosjohtajaksi ja professorit Tiina Nypelö ja Mauri Kostiainen varalaitosjohtajiksi Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle ajalle 1.5.2024-31.12.2025.
Tutkijoiden kehittämä WAVE-tekniikka perustuu tulevan liikkeen, esimerkiksi käännöksen ennakointiin. Kuva: Markus Laattala.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijat kehittivät yleisöaaltoon perustuvan tavan ohjata tanssia virtuaalitodellisuudessa

Tutkijat kokeilivat aluksi aiemmista tanssipeleistä tuttuja visualisointikeinoja. Useiden prototyyppien ja vaiheiden jälkeen he päätyivät kuitenkin kokeilemaan urheilutapahtumista tuttua yleisöaaltoa tanssin ohjauksessa.
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.