Antti Ikonen ja New Media -maisteriopiskelijat palkittu ISA2019 -gaalassa

Helsingin Uuden lastensairaalan äänimaisema on voittanut Grand Prix -palkinnon International Sound Awards 2019 -kilpailussa.
sound award

Helsingin Uuden lastensairaalan Aalto-yliopistolta tilaama äänimaisema on voittanut Grand Prix -palkinnon International Sound Awards 2019 -palkintogaalassa Schmidtchenissa. Äänimaisema oli ehdolla kategoriassa ”Soundscapes and Ambient Sound”. Uuden lastensairaalan äänimaiseman ovat suunnitelleet ja toteuttaneet lehtori Antti Ikonen ja Sound in New Media -maisteriopiskelijat.

Uusi lastensairaala on Suomen suurin lastenklinikka. Äänisuunnitelmaa on kehitetty ja testattu syyskuusta 2017 elokuuhun 2018. Sairaalaan jokaiselle kerrokselle on rakennettu visuaalinen teema, kuten avaruus, vuoret, metsä ja meri. Äänimaisemat on rakennettu vastaamaan kyseisiä teemoja muodostaen rauhoittavan ääniympäristön lapsille ja henkilökunnalle. Äänimaisemaa toistetaan kuudestakymmenestä kaiuttimesta ympäri sairaalaa. Päätavoitteena on ollut luoda äänimaisema, joka tekee sairaalaympäristöstä vähemmän pelottavan lapsille. Maisema on tehty lisääntyväksi kiertävän sijaan, millä pyritään ehkäisemään kuuloaistin väsymistä.

Ääniä on nauhoitettu ja sävelletty tuotantoprosessin aikana. Myöhemmin ääniä on testattu käytännössä eri tiloissa ympäri Aalto-yliopistoa ja maisemaa on mukautettu palautteen perusteella. Lopulliset äänet on hienosäädetty sairaalassa jokaisen tilan mukaan.

The International Sound Awards (ISA) pyrkii edistämään innovatiivisia, älykkäitä ja käytännöllisiä ääniprojekteja, -tuotteita ja -palveluja tuoden ihmisiä yhteen eri aloilta. Kilpailu on merkittävin äänisuunnittelupalkinto, joka ei liity muihin taiteen tai median aloihin (esim. elokuvat, pelit). Kilpailuun osallistujia ja siinä palkittuja yhdistää ainoastaan ääni muun alan tai kontekstin sijaan. Kilpailun tuomaristo edustaa äänen tutkimuksen ja äänibrändäyksen terävintä kärkeä. Palkinnon taustalla ovat Audio Branding Society ja Audio Branding Academy

Lisää tietoa ja esimerkkejä Uuden lastensairaalan äänimaisemasta on löydettävissä täältä.

Lista voittajista ja lisätietoa ISA2019 -kilpailusta täällä

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.