Uutiset

Alumnisuurlähettilään tarina: Markus Helaniemi

”Kauppatieteellisen koulutuksen ansiosta ymmärrän asiakkaan tilanteita ja haasteita juuri yrityksen näkökulmasta ja tiedän, miten asiakasta voi parhaiten auttaa”, sanoo alumnisuurlähettiläämme Markus Helaniemi. ”Kauppatieteellisen erityisosaamisen lisäksi yleistietoa ja laajaa ymmärrystä maailmasta ja yhteiskunnasta tulisi myös korostaa.”
School of Business Alumni Ambassador Markus Helaniemi

Milloin ja mitä opiskelit Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa?

Opiskelin pääaineenani markkinointia vuosina 2010–2016. Sivuaineena olin kandivaiheessa vaihto-opiskelemassa Tanskassa ja maisterivaiheessa tein laajan sivuaineen julkisuuden tutkimuksesta ja viestinnästä Helsingin yliopistolla.

Millaisissa tehtävissä olet toiminut valmistumisen jälkeen?

Valmistumisen jälkeen olen työskennellyt viestintä- ja PR-konsulttina globaalissa strategisen viestinnän toimistossa Hill+Knowlton Strategiesissa.

Miten opinnot ovat hyödyttäneet työelämääsi?

Opinnot ovat antaneet vahvan pohjan, jolle rakentaa asiantuntijuutta. Kauppatieteellisen koulutuksen ansiosta ymmärrän asiakkaan tilanteita ja haasteita juuri yrityksen näkökulmasta ja tiedän, miten asiakasta voi parhaiten auttaa.

Markkinoinnin pääaineopinnot taas antoivat ymmärryksen arvon luonnista yrityksen ydintoimintana. Se auttaa kehittämään asiakkaideni viestintää ja markkinointia oikeaan suuntaan. Lisäksi pystyin laajentamaan osaamistani yhteiskunnalliseen suuntaan Kauppiksen Helsingin yliopistossa tarjoaman sivuainemahdollisuuden myötä.

Jaa joku mieleenpainuva muisto opinnoistasi.

Opintoajalta ja vuosilta KY:llä on lukematon määrä tarinoita ja unohtumattomia muistoja! Yksi hauskimmista muistoista on vuodelta 2015, kun Kauppiksen kandiopiskelijat siirtyivät opiskelemaan Otaniemen kampukselle. Halusimme KY:llä tehdä jotain symbolista muuton kunniaksi, joten päädyimme kuljettamaan näitä ensimmäisiä Otaniemessä aloittavia Kauppiksen kandikurssin mursuja Töölöstä Otaniemeen maalta, mereltä ja ilmasta kuorma-autoilla, lautalla ja helikopterilla. Itse olin helikopterin kyydissä kuljettamassa mursuja ja tuo lento on jäänyt hyvin mieleen.

Miten opiskeluajan harrastukset ja työkokemus vaikuttavat uran eri vaiheissa?

Aktiivisuus opiskelijatoiminnassa antoi unohtumattomien kokemusten ja ystävien lisäksi paljon osaamista, jota olisi ollut vaikea saada muuten. Opiskelijatoiminnan lisäksi tein erilaisia oman alan töitä jo opiskeluaikana, ja ilman niitä olisin joutunut aloittamaan työkokemuksen ja asiantuntijuuden keräämisen tyhjästä opintojen päätyttyä.

Ajatuksia yritysmaailmasta tai ajankohtaisista asioista?

Jatkuva oppiminen on jo melkein klisee, mutta se on erittäin tärkeää koko ajan muuttuvassa ja entistä kilpailullisemmassa työelämässä. Oppiminen ja opiskelu eivät siis lopu Kauppiksen päättymiseen!

Kauppatieteellisen erityisosaamisen lisäksi yleistieto ja laaja ymmärrys maailmasta ja yhteiskunnasta korostuvat myös. On tärkeää lukea paljon ja seurata maailmaa myös oman erityisalueen ulkopuolelta. Tarvittavaa osaamista voi ajatella T-mallin mukaisesti: pitää olla hyvä yleisymmärrys kaikesta, ja lisäksi vahva asiantuntijuus omalta alalta. Onneksi opinnot Aallossa tukevat tätä hyvin.

Mitä verkostot merkitsevät sinulle?

Verkostot tarkoittavat ennen kaikkea opiskeluaikana saatuja hyviä ystäviä, jotka säilyvät loppuelämän. Ystävät ja kaverit ovat elämässä aina tärkeitä, joten opiskeluaikana kannattaa ehdottomasti lähteä ennakkoluulottomasti mukaan uusiin juttuihin ja tutustua uusiin ihmisiin!

Toimit tällä hetkellä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun alumnisuurlähettiläänä. Mitä alumnius sinulle merkitsee?

Alumnius tarkoittaa ylpeyttä omasta yliopistosta ja koulutuksesta. Alumnius on sitä, että voin ylpeästi Suomessa ja maailmalla kertoa omasta yliopistostani ja sen saavutuksista.

Alumnius on myös kiinnostusta Kauppiksesta ja sen kehittämisestä myös valmistumisen jälkeen. Alumnilähettiläänä haluankin olla mukana parantamassa yliopiston, opiskelijoiden ja alumnien suhdetta ja yhteydenpitoa.

Lisätiedot:

Tällä hetkellä Helaniemi työskentelee Vapa Medialla viestintäkonsulttina. (2020)

Tutustu tarkemmin Markus Helaniemen urapolkuun LinkedInissä!

Lue lisää Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun alumniyhteistyöstä sekä muista alumnisuurlähettiläistä, jotka Markuksen tavoin ovat mukana kehittämässä koulun alumnitoimintaa.

Two pairs of Business students talking to each other by tables at a window

Master's Programme in Marketing

Organisaatiot etsivät nykyään lahjakkaita työntekijöitä, jotka ymmärtävät, miten digitalisaation, globalisaation ja kiertotalouden kaltaiset globaalit kehityssuuntaukset vaikuttavat organisaatioiden ydinliiketoimintaan, strategiaan ja brändiin. Marketing-maisteriohjelma antaa opiskelijoille valmiudet kohdata nämä haasteet ja tarjoaa heille taidot ja tietämyksen globaalien markkina- ja asiakasstrategioiden edistämiseksi. Sen ansiosta Marketing-maisteriohjelmasta valmistuneet osaavat hyödyntää asiakas- ja markkinanäkökulmia globaaleilla markkinoilla kilpailevien yritysten strategisessa päätöksenteossa.

Koulutustarjonta
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Ulkokuva Kauppakorkeakoulusta. Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

”Tunsin oloni tervetulleeksi, vaikka en olekaan fyysisesti kampuksella” – uudet Kauppakorkeakoulun maisteriopiskelijat pääsivät verkostoitumaan alumnien kanssa etänä

Kauppakorkeakoulun alumnit sekä uudet maisteriopiskelijat kokoontuivat yhteen verkostoitumaan Zoom-alustalla. Alumnit tarjosivat hyödyllisiä vinkkejä maisteriopintoihin, uraan sekä työllistymiseen.
Projektitiimi Suomalaisen Työn Liitolle
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijatiimi tutki nuorten kuluttamista, suomalaisuutta ja työtä

Suomalaisen Työn Liitolle tehty projekti tarjosi opiskelijoille monipuolisen oppimiskokemuksen.
Dekaani Kristiina Kruus ja professori Jouni Paltakari koulun edessä kasvomaskien kanssa.
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

UPM luovuttaa Kemian tekniikan korkeakoululle 10 000 kirurgista kasvosuojainta

UPM on ollut aktiivisesti mukana Covid19-epidemiaan liittyvien kasvosuojainten hankinnassa, ja luovuttanut niitä myös yleishyödyllisiin tarkoituksiin.
Suomalaisen muotoilun menestystekijät
Yhteistyö Julkaistu:

Kohti muotoilun tiedotuskeskusta – osallistu kyselyyn ja vaikuta!

Suomalaisen muotoilun edistäminen saa lähitulevaisuudessa lisävoimia, kun Suomeen perustetaan muotoilun tiedotuskeskus.