Alumni Pauliina Martikainen: ”Global Management/CEMS-ohjelma antaa hyödyllisen, laajan näköalan liike-elämässä toimimiseen vastuullisesti”

Olin vaikuttunut CEMS-yhteisön monimuotoisuudesta ja monipuolisuudesta.
Kauppakorkeakoulun alumni Pauliina Martikainen (os. Mäki)

Olen Pauliina Martikainen, valmistunut ensimmäisestä Global Management -ohjelman sisäänottoryhmästä, joka aloitti maisteriopintonsa syksyllä 2017. Nykyään työskentelen sijoitusjohtajana Maki.vc-rahastossa, joka tekee sijoituksia alkuvaiheen lupaaviin teknologia- ja brändivetoisiin yrityksiin.

Mikä sai sinut valitsemaan Global Management- / CEMS-ohjelman?

Tein kandidaatintutkintoni valtiotieteellisessä tiedekunnassa Helsingin yliopistossa. Työskennellessäni opintojen ohella ymmärsin, että halusin paremman ymmärryksen liiketaloustieteen lainalaisuuksista ja talouden mikrotason asioista akateemisesta näkökulmasta. Global Management -ohjelma ja strategia siinä erikoistumisalueena vaikutti hyvältä vaihtoehdolta lähteä kohti tätä tavoitetta.

Mitä sellaisia taitoja opit, jotka ovat olleet sinulle erityisen arvokkaita?

Olin vaikuttunut CEMS-yhteisön monimuotoisuudesta ja kunnianhimoisuudesta – kaikki opiskelijat yhdessä satsasivat siihen, että opiskeluympäristöstä tuli yksi inklusiivisimmista, johon olen ikinä kuulunut. Toivon, että minä ja kaikki muutkin voimme viedä tämän mukanamme työpaikoille.

Mitä tulee käytännön taitoihin, niin minulle hyödyllisimpiä kursseja olivat M&A (Mergers and Acquisitions) ja Corporate Finance (yritysjärjestelyt) sekä julkisen esiintymistaidon kurssi. Niistä on ollut apua työssäni. Globaali näkemys, jonka hankkii opinnoissa, on tietysti myös hyödyksi – meidän yrityksellämme on globaali investointimandaatti ja tuntuu luonnolliselta olla yhteydessä yrittäjien ja muiden sijoittajien kanssa, joilla on eri kulttuuritaustoja. Monet sijoituskohteemme ovat Suomen ulkopuolella, ja odotankin innolla, että pääsen taas matkustamaan ja tapaamaan näitä yrittäjiä kasvokkain!

Miksi suosittelisit ohjelmaa potentiaalisille opiskelijoille?

GM/CEMS-ohjelma antaa hyödyllisen, laajan näköalan liike-elämässä toimimiseen vastuullisesti niin taloudellisesta kuin ympäristön näkökulmasta. Pidän myös CEMS-ohjelman vahvoja suhteita yritysmaailmaan erittäin arvokkaina, erityisesti kaltaisilleni opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita melkein kaikesta ja yrittävät päättää, mitä tekisivät seuraavaksi.

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.