Uutiset

Alumni Jesse Rajala: Tieto- ja palvelujohtaminen maisteriopintojen pääaineena oli urani kannalta erittäin hyvä valinta

Suoritettuaan kandidaatin tutkinnon Haaga-Heliassa ja työskenneltyään muutaman vuoden, Jesse Rajala huomasi haluavansa jatkaa opintojaan. Maine, sijainti ja mahtava kurssivalikoima johtivat hänet valitsemaan tieto- ja palvelujohtamisen Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Nyt maisteriksi valmistunut Jesse Rajala antaa muutamia vinkkejä opiskelijoille, jotka tulevat Aaltoon ammattikorkeakoulutaustalla.
Jesse Rajala sitting in a big armchair in the Business School lobby, looking up.

Esittelisitkö itsesi lyhyesti?

Olen Jesse Rajala, 29-vuotias vastavalmistunut Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun tieto- ja palvelujohtamisen maisteri, sekä Haaga-Helian liiketalouden kandidaatti. Aloitin maisteriopintoni Aalto-yliopistossa 2017.

Mikä sai sinut valitsemaan Aallon?

Valmistuttuani Haaga-Heliasta vuonna 2015 tiedostin maisterin opintoihin jatkamisen mahdollisuuden, mutta päätin etten halua käyttää aikaani siihen. Halusin siirtyä työelämään ja alkaa kehittämään uraani toimitusketjun hallinnassa ja logistiikassa. Työskenneltyäni muutaman vuoden kunnianhimoni kasvoi jatkuvasti, mutta kaikki kiinnostavat avoinna olevat työpaikat vaativat maisterintutkintoa. Muistin, että maisterintutkinto olikin lopputavoitteeni. Äitini sanat “oman potentiaalin maksimoinnista” ja kavereiden kanssa toistuvat keskustelut maisteriopintojen tarpeellisuudesta jättivät minulle vain yhden vaihtoehdon: maisterintutkinto oli suoritettava. Tiesin haluavani pysyä samalla alalla, joten minulla oli vain kaksi vaihtoehtoa: tieto- ja palvelujohtamisen maisteriohjelma Aallossa tai toimitusketjun hallinta -maisteriohjelma LUT:issa. Päädyin Aalto yliopiston kauppakorkeakouluun sen maineen, sijainnin ja mahtavan kurssivalikoiman vuoksi.

Mitä eroa yliopisto-opintojen ja AMK-opintojen välillä oli?

Ero on huomattavin kurssitehtävissä ja luennoissa. AMK:ssa kurssit ja luennot ovat intensiivisempiä, käytännönläheisempiä ja keskittyvät enemmän esiintymistaitoihin, kun taas yliopistossa luennot olivat useammin luennoitsijan monologeja, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Niin yliopistossa kuin AMK:ssa on paljon ryhmätöitä. Tenttien haastavuudessa en huomannut merkittävää eroa.

Suurin ero opintojen välillä on se, että yliopistossa luennoitsijat eivät ole pitämässä kädestä kiinni. AMK:ssa luennoitsija on enemmän opettaja joka ohjaa oppimisprosessia, mutta yliopistossa, ennen kaikkea maisteritason opinnoissa, sisällön oppiminen vaatii opiskelijalta itsenäistä työskentelyä, itseohjautuvuutta ja aktiivista osallistumista. Tämä opitaan usein kantapään kautta, minkä takia haluankin korostaa tätä opiskelijoille, jotka tulevat yliopistoon yliopistomaailman ulkopuolelta.

Toinen merkittävä ero yliopistossa ja AMK:ssa opiskelun välillä on matemaattisen ja analyyttisen ajattelun tasossa. Tämä saattaa riippua pääaineesta, mutta minun täytyi käyttää jonkun verran aikaa lukiomatematiikan kertaamiseen, jota en ollut tarvinnut yli kymmeneen vuoteen. AMK:ssa perusmatemaattisilla taidoilla selviä, mutta yliopistossa vaaditaan edistyneempää matematiikkaa. Minulle tämä tuli hieman yllätyksenä, joten suosittelen AMK-taustalla tulevia opiskelijoita ottamaan muutaman kanditason matematiikan kurssin alkuun. Tunnen useamman henkilön, jotka tekivät näin, ja siitä oli suuri apu.

Tieto- ja palvelujohtaminen yhdistää liiketoiminnan ja teknologian tehokkaasti, mistä yritykset todella pitävät.

Jesse Rajala, Tieto- ja palvelujohtamisen alumni

Mikä sai sinut valitsemaan tieto- ja palvelujohtamisen? Mihin erikoistuit?

Valitsin tieto- ja palvelujohtamisen maisteriopintojeni pääaineeksi, koska siinä tarjottiin kursseja toimitusketjun hallinnassa ja logistiikassa. Se oli täydellinen jatko opinnoilleni, koska olin työskennellyt jo alalla. Tavoitteenani maisteriopinnoille oli laajentaa tietämystäni tietyssä aiheessa ja tulla siinä asiantuntijaksi. Toimitusketjun hallinta oli siis looginen valinta erikoistumisalueekseni. Hieno asia tieto- ja palvelujohtamisessa oli se, että vaikka sen tarjoamat kolme erikoistumisaluetta eivät aluksi tunnu liittyvän toisiinsa, niillä on kuitenkin yksi yhdistävä tekijä: data. Huomattuani tämän, aloin ottaa kursseja myös erikoistumisalueeni ulkopuolelta liiketalouden analytiikasta ja tietojärjestelmätieteistä, jotta saisin laajemman ymmärryksen tieto- ja palvelujohtamisesta. Olen todella tyytyväinen lopputulokseen. Saavutin syvällisemmän ymmärryksen toimintaketjun hallinnasta ja lisäsin uusia ulottuvuuksia tietämykseeni. Tieto- ja palvelujohtaminen yhdistää liiketoiminnan ja tekniikan tehokkaasti, mistä yritykset todella pitävät nyt ja todennäköisesti vielä enemmän tulevaisuudessa.

Kuinka olet soveltanut oppimiasi taitoja työelämässä?

Oli se sitten tuuria tai tiedostamatonta suunnittelua, olen onnistunut aiempien kokemuksieni hyödyntämisessä työurani kehittämisessä. Nykyisessä työssäni Business Insight -konsulttina pystyn hyödyntämään oppimiani asioita erittäin hyvin. Tieto- ja palvelujohtaminen maisteriopintojen pääaineena oli urani kannalta erittäin hyvä valinta, sillä opin arvokkaita taitoja ja se avasi minulle ovia, joiden olemassaolosta en tiennyt.

Jesse Rajala smiling happily, sitting in an armchair in the Business School lobby

“Tieto- ja palvelujohtaminen maisteriopintojen pääaineena oli urani kannalta erittäin hyvä valinta”

Jesse Rajala, Tieto- ja palvelujohtamisen alumni

Mikä oli suosikkikurssisi?

Mielenkiintoisin kurssi jonka kävin oli Decision Making and Choice Behaviour, jota suosittelen kaikille tieto- ja palvelujohtamisen opiskelijoille. Se oli mahtava esittely käyttäytymistaloustieteestä ja psykologiasta. Minusta kaikilla kauppakorkeakoulun opiskelijoilla tulisi olla jonkun tasoinen käsitys kurssilla käsitellyistä aiheista. Tämän ymmärryksen tärkeyttä liike-elämässä ei voi korostaa liikaa. Product and Inventory Management oli toinen mahtaa kurssi. Siinä tutustuttiin varastotasojen matemaattiseen mallintamiseen, josta opin paljon. Viimeisenä mainitsisin Financial Management -kurssin, joka oli osa sivuainettani rahoituksessa. Kurssilla oli mahtava luennoitsija, haastava ryhmätyö, ja se tarjosi kompaktin mutta kattavan katsauksen aiheeseen. Taas kerran aihe, jonka uskon olevan keskeinen kaikille kauppakorkeakoulun opiskelijoille.

Mikä inspiroi sinua tällä hetkellä?

Se, että olen vihdoin saavuttanut koulutukselliset tavoitteeni, on inspiroinut minut etenemään urallani ja keskittymään työhöni sekä muihin osa-alueisiin elämässäni. Onnekseni löysin myös täydellisen työpaikan maisteriopintojeni aikana, jonka myötä olen pystynyt syventymään työhöni motivoituneena ja itsevarmana valinnastani. Oltuani jo kertaalleen työelämässä, tällä kertaa reitti on paljon selvempi.

Mitä haluaisit kertoa tuleville tieto- ja palvelujohtamisen opiskelijoille?

Tuleville tieto- ja palvelujohtamisen opiskelijoilla, etenkin niille joilla AMK-tausta: jos sinusta tuntuu, että olisit voinut opiskella pidemmälle saavuttaaksesi uran josta unelmoit, tee se. Lupaan ettet tule katumaan sitä.

Nykyisille tieto- ja palvelujohtamisen opiskelijoille: älä unohda harjoitella myös pehmeitä taitoja, koska ne ovat usein ne taidot, jotka avaavat uusia ovia. Tieto- ja palvelujohtamisen opiskelijayhteisö on myös mahtava, siihen osallistumista ei kannata pelätä. Saatat lopulta jopa löytää työpaikan sen kautta.

Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.

Information and Service Management, Master of Science (Economics and Business Administration)

Information and Service Management-maisteriohjelma on Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun teknisesti edistynein ohjelma. ISM-maisteriohjelmassa opiskelijoista koulutetaan digitaalisen aikakauden tulevia johtajia, joissa yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla johtajuuden, liiketoiminnan ja tekniikan osaaminen. ISM-maisteriohjelma tarjoaa opiskelijoille syvällisen asiantuntemuksen datavetoisten yritysten kehittämisestä, hallinnoinnista ja johtamisesta, minkä ansiosta ohjelmasta valmistuneet ovat hyvin kysyttyjä työmarkkinoilla.

Koulutustarjonta
Tieto- ja palvelujohtamisen laitos
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Mies sukeltamassa radikaalin luovuuden verkkokurssille. Kuva: Lina Jelanski
Opinnot Julkaistu:

Päivitä osaamistasi: opiskele radikaalin luovuuden perusteet

Luova ajattelu ja sen myötä kehittyvä muutoskyky ovat tulevaisuuden ydinosaamista kaikilla aloilla. Aalto-yliopisto avaa 14.11.2024 maksuttoman radikaalin luovuuden johdantokurssin verkossa suomeksi ja englanniksi.
Valaistu moottoritie, merta, rakennuksia ja taivasta
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva sijoitus tekoälyyn – Suomeen perustetaan ELLIS-instituutti tehostamaan tutkimusta ja houkuttelemaan osaajia

Suomalainen tekoälytutkimus on saanut merkittävän tuen hallitukselta ja lahjoittajalta.
Paneeli, jossa kuusi ihmistä istuvat näytön edessä ja puhuvat yleisölle sisätiloissa.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Feminist Border Crossings -seminaarissa tarkasteltiin muotoilun merkitystä nyky-yhteiskunnassa feministisestä näkökulmasta

Aalto-yliopistossa järjestettiin Feminist Border Crossings -seminaari, joka juhlisti Design Culture Studies -tutkimusryhmän perustamista sekä Hilman, kymmenen sukupuolentutkimuksen yksikköä yhdistävä verkoston, 20-vuotisjuhlaa.
Students speaking
Opinnot Julkaistu:

Anna palautetta Sisun käytöstä Aallossa

Käyttäjäpalautetta Sisusta kerätään kyselyllä