Alessandro Vespignani – Laskennan avulla Ebolaa vastaan oikeissa paikoissa

Ihmiset liikkuvat nykyään paljon enemmän ja pidempiä matkoja kuin ennen. Siksi myös erilaiset taudit leviävät nopeammin.
Kuva: Sinem Kayacan / Aalto

Useita erilaisia tietokantoja yhtäaikaisesti hyöndyntäen tutkijat tekevät malleja, joiden perusteella he voivat arvioida etukäteen epidemioiden leviämistä. Tutkijat ottavat huomioon esimerkiksi datan lentoliikenteestä ja alueilla noudatettavista hautajaistavoista. Malleja tarkennetaan koko ajan sen mukaan, miten taudin leviämisen ennusteet toteutuvat todellisuudessa.

Esimerkiki Ebola-epidemian tapauksessa tutkijat kykenivät luomaan ennusteita, miten tauti leviäisi Afrikassa sekä Afrikasta muille mantereille. Tämä auttoi päättelemään, minne tautia vastaan taistelu kannatti erityisesti keskittää, ja mitkä toimenpiteet – kuten rajojen sulkeminen - taudin tietyissä vaiheissa parhaimmillaankin vain hieman hidastivat taudin leviämistä.

Katso Vespinagin puhe täältä.

Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Opinnot Julkaistu:

Tutustu Uniten opiskelijaedustajiin Eliakseen, Idaan, Lasseen ja Luísaan

Unite!-yliopistoallianssilla on oma opiskelijayhdistyksensä, SURE!