Akustisen seuran kannustuspalkinto Nella Näverille ja Juha Vilkamolle

Aalto-yliopiston opiskelijat arkkitehti Nella Näveri ja tekniikan tohtori Juha Vilkamo palkittiin hyvästä opinnäytetyöstä.

Akustinen seura ry myönsi Akustiikkapäivillä Kuopiossa 2.9.2015 Matti Karjalaisen rahaston kannustuspalkinnon hyvästä opinnäytetyöstä kahdelle Aalto-yliopiston opiskelijalle, arkkitehti Nella Näverille ja tekniikan tohtori Juha Vilkamolle.

Näveri selvittää diplomityössään akustisten tilojen katsomoiden akustiikkaa. Hänen työnsä laaja-alainen kirjallisuusanalyysi, runsas kuvitus ja haastattelut antavat uutta tietoa katsomoiden nykytilasta sekä näkymiä tulevaisuuden katsomoiden suunnitteluun. Työ myös erinomaisesti valaisee arkkitehtien suunnittelun monimuotoisuutta ja suurten esitystilojen suunnittelun monimutkaisuutta.

Vilkamo tutkii väitöskirjassaan tehokkaita kaikulaitteita ja tilaäänentoistojärjestelmiä. Hänen tutkimuksensa tuloksia sovelletaan muun muassa Android-puhelimissa sekä uudessa MPEG-H -tilaäänistandardissa.

Akustinen seura jakaa Matti Karjalaisen rahaston kannustuspalkinnon joka toinen vuosi tärkeästä akustiikan alan edistämistyöstä Suomessa. Rahaston perusti jo edesmennyt ja maailmalla tunnettu Aalto-yliopiston akustiikan professori Matti Karjalainen 60-vuotissyntymäpäivänään vuonna 2006. Rahaston tarkoituksena on akustiikan alan edistäminen ja edelleen kehittäminen tukemalla siihen liittyvää opiskelua, jatko-opiskelua ja tutkimustyötä.

Lisätietoa:
Akustinen Seura ry www.akustinenseura.fi
Puheenjohtaja professori Tapio Lokki ([email protected])

Palkitut opinnäytetyöt luettavissa:
Nella Näverin diplomityö
Juha Vilkamon väitöskirja

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.