Aivosairaudet ja syöpä tulevaisuuden suuret tutkimushaasteet

Tutkijoilla riittää haasteita tulevina vuosina, kun he kehittävät hoitomenetelmiä ja lääkkeitä aivo- ja syöpäsairauksien hoitoon.
Kuvassa vasemmalta Sir Colin Blakemore, Riitta Hari, Jonathan Knowles ja Aarno Palotie.

Neurotieteen perustutkimus on muuttanut aivosairauksien tutkimus- ja hoitomenetelmiä viime vuosina, ja syöpähoidossa tietokoneella mallinnettavat yksilöllisesti tehoavat lääkkeet korvaavat nykyiset hoitomenetelmät lähitulevaisuudessa.   Innovaatioiden syntyminen ja käyttöönotto on eri tutkimusalojen ja toimijoiden välisen yhteistyön tulosta. Tärkeä merkitys on erilaisten tietokantojen ja laskennallisen tieteen mahdollisuuksien hyödyntämisellä.

Juuri päättyneen World Cultural Council –viikon aikana pohdittiin yliopistoissa tehtävän tutkimuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja tutkimuslähtöisen liiketoiminnan synnyttämistä. Perustieteiden korkeakoulun dekaanin Risto Niemisen johtamassa Human Health -osiossa neurotieteiden ja molekyylilääketieteen asiantuntijat lähestyivät aivo- ja syöpäsairauksien hoitoa omien tutkimusalojensa lähtökohdista.  Katsauksen esittelivät professorit, Sir Colin Blakemore, Jonathan Knowles, Aarno Palotie ja Aalto-professori Riitta Hari.

Asiantuntijoiden selkeä viesti oli, että asenteemme terveyteen ja sairauksien hoitamiseen kokee lähitulevaisuudessa suuria muutoksia.  Nykyiset laskennalliset menetelmät mahdollistavat täysin uusien lähestymistapojen kehittämisen sairauksien hoitamiseen ja ennaltaehkäisyynkin.

Aivosairauksia kuvannetaan ja kartoitetaan nykyisin erikoislaitteilla, jotka mahdollistavat kallon ulkopuolelta tehtävän tutkimisen. Kartoituksessa saatu tieto muutetaan laskennallisin menetelmin hyödynnettävään muotoon.   Akateemikko Riitta Harin johtama tutkimusryhmä on avainasemassa aivojen tutkimisen menetelmien kehittämisessä.

Syöpäsairauksien hoito tehostuu, kun laskennallisten menetelmien avulla pystyään ennustamaan yksilöllisesti tehoavat lääkeaineet.  Suomalaiset molekyylibiologian ja laskennallisen tieteen tutkijat kuuluvat kansainväliseen kärkeen tässä tutkimuksessa.

Ihmiset ovat entistä kiinnostuneempia omasta terveydentilastaan ja seuraavat sitä sähköisesti tallentuvien tietojen avulla. Näin syntynyttä tietoa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää, kun halutaan kokonaiskuva ihmisen terveydestä. Tietoa voidaan kerätä jo ruokakaupan kassalta ja auttaa ihmisiä tekemään terveellisempiä valintoja.

Hieman on vielä matkaa, ennen kuin saamme sellaisen kaupallisen sovelluksen, joka yhdistää geeniemme ja ympäristön vaikutukset ja ennustaa terveydentilamme ja tulevat sairautemme. Tällainen innovaatio on kuitenkin mahdollinen, ja suomalaisilla tutkijoilla on kaikki mahdollisuudet tehdä läpimurto tällä alueella.

Puhujien esittely:

Sir Colin Blakemore, Professor of Neuroscience & Philosophy, University of London,

Jonathan Knowles, Visiting professor, University of Oxford and University of Helsinki. Former Member of the Executive Committee and Head of Group Research at Hoffmann-La Roche, Professor (Em.) of Translational Research, EPFL Switzerland,

Aarno Palotie, Professor, Broad Institute of MIT and Harvard and the Massachusetts General Hospital, Research Director of the Human Genomics Program, Institute for Molecular Medicine, University of Helsinki

Riitta Hari, Aalto Distinguished Professor, Academician of Science, Aalto University, Member of the US National Academy of Sciences

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: