Adjunct professor Jari Collin Soneran uudeksi teknologiajohtajaksi

Collin jatkaa digitaalisten liiketoimintamallien ja datan jakamismallien tutkimusta teollisen internetin alueella.

Collin tuli vuonna 2013 professori Heikki Saikkosen ryhmään vetämään ACIO-ohjelmaa, jossa tutkittiin digitaalisen murroksen vaikutusta IT-johtamiseen suomalaisissa organisaatioissa. Siitä lähtien hän on toiminut tietotekniikan laitoksella osa-aikaisena adjunct professorina, samalla kun hänen päätyönsä on ollut teollisuudessa.

- Osa-aikainen adjunct professor –roolini ja työni teollisuudessa tukevat toinen toisiaan. Välillä on rahoitushakemusten tai kirjan kirjoittamisen vuoksi intensiivisiä vaiheita, ja sitten taas helpottaa. Koen, että Soneralla osataan arvostaa teollisuuden ja akateemisen maailman yhteistyötä kokonaisuudessaan, myös kontakteja opiskelijoihin, kertoo Collin.

Collin ja toimittaja Ari Saarelainen julkaisivat äskettäin kirjan Teollinen internet, joka käsittelee teollista internetiä ja sen mahdollisuuksia laajasti, käytännönläheisesti ja opastaen.

- Olen mukana professori Martti Mäntylän Aalto University Industrial Internet Campus (AIIC)-hankkeessa, jossa tutkitaan digitaalista murrosta ja sen mukanaan tuomia mahdollisuuksia. Datan jakamisen merkitys kasvaa siirryttäessä digitaaliseen toimintamalliin, ja dataa jakavista organisaatioista tulee digitaalisen murroksen myötä väistämättä edelläkävijöitä. Suomella on hyvät edellytykset pärjätä tässä murroksessa, lisää Collin lopuksi.

Jari Collin on erikoistunut yritysten tieto- ja palvelujärjestelmiin. Jari Collinilla on yli 15 vuoden kokemus teollisuuden ERP-järjestelmien kehittämisestä, toteuttamisesta ja toiminnasta maailmanlaajuisesti. Viimeiset kaksi vuotta Collin on toiminut tietojohtajana Stora Enson kunnossapitoyhtiö Eforassa kehittämässä Älykäs kunnossapito -toimintamallia ja siihen liittyviä teollisen internetin ratkaisuja. Hän on aiemmin työskennellyt sekä Nokialla että Nokia Siemens Networksilla ja 2008-2013 lähtien Elisalla tietohallintojohtajana. Collin valmistui diplomi-insinööriksi Tampereen teknillisestä yliopistosta vuonna 1996 ja tekniikan tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta 2003 teollisuustalouden laitokselta.

Lisätietoa:

Teollinen Internet –kirjaan liittyvä uutinen

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa