Action!-hanke palkittiin Screen Helsinki -tapahtumassa

Aalto-yliopiston audiovisuaalisen alan tasa-arvoa ja ammattinaisten työllistymistä edistävä Action!-hanke palkittiin Screen Helsinki -tapahtumassa 31.8.2022.
Action!-hankkeen Raija Talvio ja Kirsi Reinola vastaanottavat Soihdunkantaja-palkinnon. Kuva: Miikka Varila / APFI Kuva: Miikka Varila / APFI

Audiovisuaalisen alan tekijät AVATE ry jakoi Screen Helsinki -tapahtumassa 31.8.2022 Soihdunkantaja-palkinnon Aalto-yliopiston Action!-hankkeelle. Palkinnon vastaanottivat Action! -hankkeen projektipäällikkö Kirsi Reinola ja professori Raija Talvio Aalto-yliopiston Elokuvataiteen laitokselta.

Palkintoperustelut: ”AVATE haluaa huomioida jakamallaan Soihdunkantaja-palkinnolla alan rohkeaa suunnannäyttäjää. Av-teosten taika piilee yhteistyössä, ja yhteistyön ytimessä on monenlaisten tekijöiden aikaansaama runsaus. Tämä näkökulmien rikkaus antaa pohjaa ymmärtää erilaisia tarinoita ja luo siten myös keinoja kertoa niitä.

Palkinnon voittaja vaikuttaa merkittävästi koko toimialaamme ja koskettaa erityisesti työkulttuuriamme. AVATE haluaa palkita tahon, joka on toiminnallaan tehnyt tunnistettavaksi aiemmin näkymättömiä rakenteita, sekä ennen kaikkea ollut luomassa keinoja, joilla näihin rakenteisiin voidaan vaikuttaa. Arvostava ja tasa-arvoinen työkulttuuri on alamme tulevaisuuden ehdoton menestystekijä.”

Aalto-yliopiston Action!-hanke on ansiokkaasti luonut mahdollisuuksia av-alan naispuolisten ammattilaisten työllistymisen puolesta. Kolmevuotinen ESR-rahoitteinen Action!-hanke päättyi toukokuussa 2022. Hankkeen päätoteuttaja oli Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Elokuvataiteen laitos ja osatoteuttaja Women in Finland and Television Finland (WIFT Finland) ry.

AVATE ry on Näyttelijäliiton, Suomen elokuvaohjaajaliiton sekä Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:n yhteinen kattojärjestö.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan