Aalto-yliopistosta valmistuneet tyytyväisiä tutkintoonsa

Seuraava uraseurantakysely käynnistyy syksyllä.
Students at Undergraduate Centre / Photo by Unto Rautio

Yliopistojen työelämä- ja urapalveluiden Aarresaari-verkosto selvitti viime talvena, kuinka vuonna 2012 maisterin tutkinnon ja vuonna 2014 tohtorin tutkinnon suomalaisissa yliopistoissa suorittaneet ovat työllistyneet.  Kyselyyn vastasi kaikkiaan 5 400 henkilöä, joista Aalto-yliopistosta valmistuneita oli yhteensä 532.

Maisterit kokevat työnantajan arvostavan tutkintoa

Maisterin tutkinnon suorittaneet ovat viiden vuoden aikana edenneet monenlaisia urapolkuja. Suurin osa on työllistynyt hyvin.

Viisi vuotta sitten maisterin tutkinnon Aalto-yliopistossa suorittaneista 90 % tyytyväisiä tutkintoonsa työuran kannalta.  87 % pystyy hyödyntämään oppimiaan tietoja ja taitoja hyvin nykyisessä työssään ja 92 % suosittelisi koulutustaan muille. Peräti 96 % Aalto-yliopistosta valmistuneista maistereista oli samaa mieltä väittämän ”työnantajat arvostavat tutkintoa” kanssa.

Tulosten perusteella Aalto-yliopistosta valmistuneet painottivat tärkeimmiksi työllistymiseen vaikuttaneista tekijöistä kykyä kertoa omasta osaamisestaan ja työkokemusta. Tärkeimmiksi työssä tarvittaviksi ja yliopistossa kehittyneiksi taidoiksi vastaajat nostivat kyvyn oppia ja omaksua uutta, ongelmanratkaisutaidot sekä itseohjautuvuuden ja analyyttisten, systemaattisten ajattelun taidot.

Puolet tohtoreista töissä yrityksissä

Vuonna 2014 valmistuneista tohtoreista lähes puolet oli työssä yrityksessä, vajaa kolmannes yliopistossa, ja alle kymmenes työskenteli yrittäjänä tai freelancerina. 90 % vastaajista pystyy hyödyntämään oppimiaan tietoja ja taitoja hyvin nykyisessä työssään. 85 % heistä oli tyytyväisiä tutkintoonsa työuran kannalta.

Uraseurantakysely tehdään kaikissa yliopistoissa

Uraseurantatutkimus on Aarresaari-verkoston (Suomen yliopistojen työelämä- ja urapalveluiden verkosto) kehittämä tutkimusmalli, jolla kartoitetaan valtakunnallisesti korkeakoulutettujen (ylempi korkeakoulututkinto tai tohtorin tutkinto) työuria jälkeen.

Sijoittumista arvioidaan työllisyystilanteen ja työllistymisen laadun näkökulmasta sekä työn ja tutkintojen vastaavuudella.

Seuraava uraseurantakysely tehdään syksyllä 2018. Kyselyyn pyydetään osallistumaan vuonna 2013 maisteriksi ja vuonna 2015 tohtoriksi valmistuneita.

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.