Aalto-yliopiston uuden koulutusohjelman tavoitteena on haavoittuvassa asemassa olevien yhteisöjen resilienssin tukeminen

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa alkaa syksyllä uusi maisteriopintojen jälkeinen diplomiohjelma, jonka tarkoituksena on löytää ratkaisuja polttavimpiin ihmisasutusta koskeviin ongelmiin.
Humanitarian architects at field work in Nepal, sitting on rugs and discussing with local people
Kuva: Kristjana Adalgeirsdóttir / WiTLAB, Aalto-yliopisto

Yhteiskunnan ja ympäristön nopeat muutokset edellyttävät yhä enenevässä määrin yliopistojen ja käytännön tasolla toimivien organisaatioiden yhteistyötä. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun uusi World in Transition (WiT)-diplomiohjelma pyrkii vastaamaan maailmanlaajuisiin haasteisiin, kuten hallitsemattomaan kaupungistumiseen, pakkomuuttoon, humanitaarisiin kriiseihin, konflikteihin ja pitkän aikavälin köyhyyden vähentämiseen. Tavoitteena on luoda ja ylläpitää kestävää yhteistyötä pohjoisen ja etelän sekä korkeakoulujen ja muiden yhteiskunnan toimijoiden välillä.

"Vakavien maailmanlaajuisten muutosten keskellä tarvitaan ymmärrystä ja valmiuksia käsitellä monimutkaisia ongelmia. Uuden ohjelmamme avulla pyrimme tuomaan voimavaroja yhteen ja siten auttamaan haavoittuvimpia yhteisöjä muutosten keskellä. Tavoitteena on viime kädessä auttaa ihmisiä auttamaan itseään", sanoo humanitaarisen arkkitehtuurin työelämäprofessori Saija Hollmén.

WiT-ohjelma on Aalto-yliopiston World in Transition Research LABin (WiTLAB) alainen uusi poikkitieteellinen maisteriopintojen jälkeinen diplomiohjelma, joka keskittyy ihmisasutuksen sietokykyyn liittyviin kysymyksiin. WiT-ohjelma perustuu korkean tason strategioihin, joilla pyritään vastaamaan globaaleihin haasteisiin ja se nojaa Yhdistyneiden Kansakuntien Agenda 2030:n kestävän kehityksen tavoitteiden laajempaan kehykseen.

Ohjelmassa sovelletaan niin teoriassa kuin käytännössä uusia pedagogisia menetelmiä, jotka perustuvat joustavuuteen ja systeemiajatteluun. Kumppaniorganisaatioiden kanssa luodaan vastavuoroisuuteen ja tiedon jakamiseen perustuvia käytäntöjä, joiden tavoitteena on muuttaa paikallisia oloja paremmiksi. Opintoihin sisältyy tosielämän tapaustutkimuksia, joissa sovelletaan ongelmalähtöisiä ja muutoksen mahdollistavia oppimismenetelmiä.

Tutkimuskohteet on suunniteltu yhteistyössä eri puolilta maailmaa olevien kumppaniorganisaatioiden ja -yhteisöjen kanssa. WiT-ohjelma tarjoaa myös mahdollisuuden hankkia työelämäkokemusta kehitysyhteistyön ja globaalin kestävyyden alalla toimivien kumppaniorganisaatioiden kanssa.

Ohjelma on suunnattu arkkitehtuurin, maisema-arkkitehtuurin, muotoilun, insinööritieteiden, johtamisen, talouden, sosiologian ja antropologian alojen ammattilaisille ja tutkijoille, jotka ovat innostuneita paremman tulevaisuuden rakentamisesta.

WiT-ohjelman hakuaika (linkki verkkosivuille) alkaa elokuussa 2023 ja ohjelma käynnistyy tammikuussa 2024. Ohjelman kesto on viisi kuukautta.

Buildings being constructed of red tiles in a very dry landscape in Zanzibar
Kuva: Saija Hollmén / WiTLAB, Aalto-yliopisto

Aalto WiTLAB (World in Transition Research LAB) on monitieteinen tutkimus- ja koulutusyksikkö, joka vastaa Aalto-yliopiston yhteistyöaloitteista, joiden juuret ovat rakennetun ympäristön kestävässä kehityksessä haavoittuvissa ja kulttuurisesti herkissä ympäristöissä maailmanlaajuisesti. Aalto WiTLAB toimii foorumina tutkijoille ja hankkeille, jotka keskittyvät kestävään asutukseen, humanitaariseen arkkitehtuuriin, yhteisölliseen sitoutumiseen ja ruohonjuuritason toimintaan.

Lisätietoa:

WiTLAB

Työelämäprofessori Saija Hollmén, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, [email protected], 0405879808

Väitöskirjatutkija Anahita Rashidfarokhi Fathabadi, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, [email protected], +358504616007

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!