Aalto-yliopiston TUTLI-projekti eParkly kerää pysäköintidataa A Gridin pysäköintialueelta tulevaisuuden pysäköintiratkaisuiden kehittämiseksi

eParkly -pilottiprojekti käynnistyy A Gridin viereisellä pysäköintipaikalla (A Grid B Otakaari 5, alue 541) maanantaina 29.3.2021. Pilottiprojektin tarkoituksena on testata ohjelmistoa ja kerätä kameran avulla tietoa kyseisen pysäköintialueen täyttöasteesta eri vuorokaudenaikoina.
A Grid ilmakuva Kuva: Mikko Raskinen
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

eParkly on pysäköinnin eri toiminnot ja toimijat yhdistävä alusta, jota kehitetään Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksella. Tarkoituksena on myöhemmin kyetä tarjoamaan autoilijoille reaaliaikaista tietoa vapaista pysäköintipaikoista ja niiden hinnoista ja näin kehittää palvelua eteenpäin yhteistyökumppanien kanssa.

Pysäköintitietoa kerätään pysäköintialueelta seinään asennetun kameran avulla joka päivä vuoden 2021 loppuun saakka. Kameran tiedot tallentuvat eParklyn palvelimelle ja tiedoista muodostetaan kokonaiskuva, jolloin alueen vapaat pysäköintipaikat voidaan havaita. Saatua tietoa käytetään ainoastaan eParklyn kehittämiseen.

Pilottiprojektissa ei tunnisteta ajoneuvojen rekisterikilpiä eikä kuvissa mahdollisesti näkyviä henkilöitä, vaan ohjelma tekee ne automaattisesti tunnistamattomiksi. Videotallenteet tallentuvat palvelimelle, johon on pääsy ainoastaan projektin vastuuhenkilöillä ja tallenteet tuhotaan projektin päättyessä.

Lisätietoja antaa: Tuomas Keyriläinen / Aalto-yliopisto, [email protected]

A Grid parking area

eParkly -pilottiprojekti käynnistyy A Gridin viereisellä pysäköintipaikalla (A Grid B Otakaari 5, alue 541, kuvassa) maanantaina 29.3.2021.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.