Aalto-yliopiston TUTLI-projekti eParkly kerää pysäköintidataa A Gridin pysäköintialueelta tulevaisuuden pysäköintiratkaisuiden kehittämiseksi

eParkly -pilottiprojekti käynnistyy A Gridin viereisellä pysäköintipaikalla (A Grid B Otakaari 5, alue 541) maanantaina 29.3.2021. Pilottiprojektin tarkoituksena on testata ohjelmistoa ja kerätä kameran avulla tietoa kyseisen pysäköintialueen täyttöasteesta eri vuorokaudenaikoina.
A Grid ilmakuva Kuva: Mikko Raskinen
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

eParkly on pysäköinnin eri toiminnot ja toimijat yhdistävä alusta, jota kehitetään Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksella. Tarkoituksena on myöhemmin kyetä tarjoamaan autoilijoille reaaliaikaista tietoa vapaista pysäköintipaikoista ja niiden hinnoista ja näin kehittää palvelua eteenpäin yhteistyökumppanien kanssa.

Pysäköintitietoa kerätään pysäköintialueelta seinään asennetun kameran avulla joka päivä vuoden 2021 loppuun saakka. Kameran tiedot tallentuvat eParklyn palvelimelle ja tiedoista muodostetaan kokonaiskuva, jolloin alueen vapaat pysäköintipaikat voidaan havaita. Saatua tietoa käytetään ainoastaan eParklyn kehittämiseen.

Pilottiprojektissa ei tunnisteta ajoneuvojen rekisterikilpiä eikä kuvissa mahdollisesti näkyviä henkilöitä, vaan ohjelma tekee ne automaattisesti tunnistamattomiksi. Videotallenteet tallentuvat palvelimelle, johon on pääsy ainoastaan projektin vastuuhenkilöillä ja tallenteet tuhotaan projektin päättyessä.

Lisätietoja antaa: Tuomas Keyriläinen / Aalto-yliopisto, [email protected]

A Grid parking area

eParkly -pilottiprojekti käynnistyy A Gridin viereisellä pysäköintipaikalla (A Grid B Otakaari 5, alue 541, kuvassa) maanantaina 29.3.2021.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.