Aalto-yliopiston tutkimusdatan hallintapolitiikka julkistettu

Datan avaaminen julkiseen jakeluun on strateginen ja tietoinen päätös.

Linjaus korostaa hyvän ja tietoisen datanhallinnan tärkeyttä ja määrittelee julkisella rahoituksella luodun tutkimusdatan avaamisen periaatteet. Tutkimusdatan hallintapolitiikalla pyritään yksinkertaistamaan datanhallintaa yksittäisen tutkijan kannalta. Datan avaaminen julkiseen jakeluun on strateginen ja tietoinen päätös.

Aalto-yliopiston ja Suomen tutkimusdata on yleisesti ottaen korkealuokkaista ja herättää maailmanlaajuista kiinnostusta. Tutkimusdatan hallinta ja säilyttäminen ovat olennaisen tärkeitä pyrittäessä huippulaatuisiin tutkimuskäytäntöihin. Suuret tietoaineistot lisäävät tehokkaaseen datanhallintaan liittyviä käytännön haasteita ja tutkimuksen rahoittajat vaativat enenevässä määrin yliopistoilta datanhallintaa ja datan avaamista. Yliopisto varmistaa hyvät datanhallintakäytännöt nyt vahvistetulla linjauksella.

Tutkimusdatan hallintapolitiikan toteuttamista varten laaditaan kevään 2016 aikana toteuttamissuunnitelma. Tutkimusdatan hallinnan käytännön toteutuksesta ja tarvittavasta neuvonnasta huolehtivat yhteistyössä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut, IT-palvelut ja Aalto-yliopiston kirjasto.

Open Science and research

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.