Aalto-yliopiston tutkijat ovat menestyneet kilpailussa ERC-rahoituksesta

Aalto on onnistunut hyvin EU:n puiteohjelmarahoituksen hankkimisessa.

Kilpailtu, tutkimuksen laadun perusteella myönnettävä EU-rahoitus on yliopistoille merkittävä mahdollisuus, ja Aalto-yliopistossa sen määrä on ollut pitkään kasvussa.

Euroopan tutkimusneuvoston ERC:n seitsemännestä puiteohjelmasta FP7:stä vuosina 2007–2013 myönnettyjen, tieteellisiin läpimurtoihin tähtääville tutkijoille tarkoitettujen ERC-rahoitusten saajana Aalto oli sijalla 55., ja sijoitus parani selvästi ohjelman loppua kohden.

Uudessa Horizon 2020 -puiteohjelmassa Aalto on jo noussut 50 eniten rahoitusta saaneen yliopiston joukkoon.  Aallosta ERC Starting Grantin ovat saaneet Horizon 2020 -ohjelmasta tietotekniikan käytettävyyttä kehittävä professori Antti Oulasvirta ja ledien jäähtymistä tutkiva professori Jani Oksanen, ERC Consolidator Grantin proteiinien ja entsyymien hyödyntämistä luonnonvarojen muokkauksessa tutkiva professori Emma Master ja ERC Advanced Grantin ultramatalien lämpötilojen tekniikoita kvanttisysteemien etsimisessä ja luomisessa hyödyntävä professori Pertti Hakonen. Lisäksi Sebastiaan van Dijkenille myönnettiin ERC Proof of Concept -rahoitus aiemmin myönnetyn ERC-projektin tutkimustulosten kaupallistamiseen.

– Lämpimät onnittelut rahoituksen saaneille. Moni aaltolainen hakija pääsi myös kilpailussa aivan loppumetreille, vaikka eivät yltäneetkään rahoitettujen joukkoon. Haastatteluun pääseminen on iso tunnustus tutkimuksen korkeasta tasosta ja ennakoi hyvää menestystä jatkossa, sanoo Aalto-yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Tuija Pulkkinen.

Aallon osuus Suomeen myönnetystä ERC-rahoituksesta on merkittävä. Horizon 2020 -ohjelmasta on Suomeen myönnetty tähän mennessä kahdeksan ERC Starting Grantia, kolme ERC Consolidator Grantia ja kaksi ERC Advanced Grantia. ERC-rahoitusten lisäksi Horizon 2020 -puiteohjelmarahoitus koostuu konsortiorahoituksista. Kaikkiaan Aallolle myönnettiin vuoden 2014 hauista 17 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:

Hankepalveluiden päällikkö Mari Pietikäinen
Aalto-yliopisto
Puh. 050 4300345

Pertti Hakoselle 2,4 miljoonan euron ERC Advanced -rahoitus (aalto.fi)
Emma Masterille ERC Consolidator grant (aalto.fi)
Antti Oulasvirralle 1,5 miljoonan euron ERC Starting Grant -rahoitus (aalto.fi)
Jani Oksaselle ERC Starting Grant ledien jäähtymisen tutkimiseen (aalto.fi)
Aallon ensimmäinen ERC Proof of Concept –rahoitus Sebastiaan van Dijkenille (aalto.fi)

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: