Aalto-yliopiston opiskelija European Student Assemblyssä

Aallon opiskelija Sofia Pascolo osallistui European Student Assemblyyn huhtikuussa 2024. Tapahtuma on yksi Eurooppalaiset yliopistot -yhteisön tärkeimmistä tavoista mahdollistaa opiskelijoiden vaikuttaminen ja suositusten antaminen Euroopan komissiolle.
Students at the European Parliament building in Strasbourg participating in the European Student Assembly.
Students at the European Student Assembly in Strasbourg. Photo by Banu Bekirova.

Huhtikuun 10.-12. päivänä 2024 yli 250 opiskelijaa, jotka edustivat 59 kansallisuutta 170 yliopistosta, kokoontui Strasbourgissa keskustelemaan ajankohtaisista kysymyksistä, muotoilemaan Euroopan tulevaisuutta koskevia suosituksia ja jalkauttamaan niitä sidosryhmien ja päättäjien keskuudessa. Kymmenen opiskelijan ryhmä edusti Unite!-yliopistoallianssia, johon Aalto-yliopisto kuuluu. Aallon edustajana oli Sofia Pascolo, joka opiskelee ensimmäistä vuottaan Creative Sustainability -maisteriohjelmassa, joka on muotoilun, liiketalouden ja tekniikan yhteinen maisteriohjelma.

Sofia Pascolo

Opiskelijat laativat 79 hyväksyttyä suositusta Euroopan komissiolle

Jo ennen Strasbourgin kokousta opiskelijat tekivät yhdessä etätöitä tapahtumassa käsiteltyjen aiheiden parissa.  "Neljän kuukauden työskentelyn jälkeen motivoituneet opiskelijat eri maista ja erilaisista taustoista kokoontuivat vihdoin Strasbourgiin Euroopan parlamenttiin kolmeksi intensiiviseksi päiväksi. Mahdollisuus työskennellä näissä tiloissa, joissa tehdään meidän kaikkien elämään vaikuttavia keskeisiä päätöksiä, oli uskomattoman stimuloiva kokemus", Sofia sanoo.

Kaikkien opiskelijoiden demokraattisesti hyväksymät 11 paneelin laatimat suositukset, joita on yhteensä 79, toimitetaan EU:n toimielimille tulevina kuukausina. Katso kaikki suositukset täältä

"Olin mukana paneelissa, joka käsitteli tärkeää aihetta eli Euroopan vaalivuotta. Politiikkasuosituksissa pyrimme puuttumaan tiedon puutteeseen ja väärän tiedon levittämiseen sekä ehdottamaan ideoita, joilla voidaan kannustaa kansalaisia osallistumaan Euroopan asioihin. European Student Assembly on erinomainen esimerkki aloitteista, joilla pyritään vahvistamaan opiskelijoiden ääntä, sitoutumista ja tunnetta Eurooppaan kuulumisesta.

European Student Assemblyyn osallistuminen antoi minulle mahdollisuuden saada arvokasta tietoa eurooppalaisista päätöksentekoprosesseista ja syventää ymmärrystäni Euroopan haasteista ja mahdollisuuksista. Sen lisäksi, että työskentelimme ensisijaisesti paneelimme aiheen parissa, osallistuimme myös paneelien välisiin keskusteluihin, jotka lisäsivät entisestään opiskelijoiden välistä mielipiteiden ja tietojen vaihtoa. Osallistuin paneelikeskusteluun Greener is better. Miten EU voi luoda vastuullista kasvua ilmastonmuutoksen yhteydessä? ja paneeliin Tulevaisuuden hoito. Millainen lähestymistapa EU:n olisi omaksuttava terveyden ja erityisesti biolääketieteen edistyksen suhteen?

Parasta tässä kokemuksessa oli mahdollisuus osallistua näiden Euroopan tulevaisuutta koskevien monimutkaisten kysymysten käsittelyyn. Se, että tein tämän yhdessä samanhenkisten ja intohimoisten opiskelijoiden kanssa eri puolilta Eurooppaa ja sen ulkopuolelta, teki koko kokemuksesta entistäkin nautinnollisemman ja merkityksellisemmän", Sofia kertoo.

Hakemukset vuoden 2025 European Student Assemblyyn avataan syksyllä 2024.

Kansainvälistä kokemusta Unite!-yliopistoallianssin kautta

Aallon opiskelijana olet Uniten opiskelija. Unite! on yhdeksän eurooppalaisen teknillisen yliopiston liittouma. Se tarjoaa sinulle mahdollisuuksia kasvaa, kansainvälistyä ja luoda yhteyksiä toisten yliopistojen opiskelijoihin. Tarjoamme kansainvälisiä kursseja muunmuassa teknologiasta, kielistä ja kulttuurista. Tarjoamme myös rahoitusta yliopiston ulkopuolisten aktiviteettien rakentamiseen muiden Unite! -opiskelijoiden kanssa.

Seuraa Unitea Instagramissa @uniteuniversity

Katso uusin tarjonta Student Catalogue:sta

Anna palautetta sivusta

EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan parlamentissa alkoi lokakuussa.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Yhteistyö Julkaistu:

Neljä opiskelijoiden hanketta saa Unite!-yliopistoallianssin siemenrahaa

Rahastolla aktivoidaan opiskelijoiden yhteisiä projekteja yhdeksän Unite!-yliopiston välillä.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Ansaitse opintopisteitä ja opi kestävää yrittäjyyttä Solve the SDGs -hackathonissa

Solve the SDGs — Aalto Ventures Programin ja Junctionin kestävän kehityksen hackathon — järjestetään 22.–24.3.
Three students eating a snack and discussing over a computer on a rooftop terrace.
Opinnot Julkaistu: