Aalto-yliopiston kemiantekniikka sadan parhaan joukossa

Sijoitus NTU:n tekniikan alan rankingissa Suomen paras.

Aalto-yliopiston sijoitukset paranivat National Taiwan University (NTU) yliopiston rankingissa. Vertailu perustuu Thomson Reutersin Web of Science -tietokannan sisältämiin tutkimustoiminnan julkaisu- ja viittaustietoihin painottaen kahden viimeisimmän vuoden tietoja.

NTU-rankingissa listataan tieteenaloja ja niiden erityisalueita. Tekniikan alan rankingissa Aalto-yliopiston sijoitus oli 125, edellisenä vuonna se oli 143. Tekniikan ala jakautuu edelleen erityisalueiden vertailuihin, ja niissä kaikissa Aalto oli paras yliopisto Suomessa. Parhaiten sijoittui kemiantekniikka sijalle 95. Tietotekniikka oli 116. sijalla, ja Aalto oli tämän alueen paras pohjoismainen yliopisto. Materiaalitieteet oli 125:nnellä ja konetekniikka 144. sijalla. Luonnontieteiden alan alakohtaisessa rankingissa Aalto-yliopiston fysiikka sijoittui sijalle 174.

NTU:n yleisrankingissa Aalto-yliopisto oli sijalla 365. NTU-rankingia on julkaistu vuodesta 2007 alkaen.

Maailmassa on laskutavasta riippuen noin 17 000–22 000 yliopistoa. Aalto-yliopisto on erikoistunut tekniikkaan, talouteen ja taiteeseen, ja yritysyhteistyö on yliopistolle tärkeää. Ala- tai aihekohtaiset rankingit kuvaavat yliopiston toiminta-alueita yleisrankingeja paremmin.

Lisätietoja:

NTU Ranking -verkkosivut

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.