Aalto-yliopiston ja Yalen arkkitehtuurin laitosten avoin verkkokoulutusmateriaali vauhdittaa vähähiilistä rakentamista

Aalto-yliopiston ja yhdysvaltalaisen huippuyliopisto Yalen arkkitehtuurin laitokset ovat yhteistyössä julkaisseet avoimen ja ilmaisen Decarbonize Design -kurssikokonaisuuden. Hanke julkistettiin osana World Circular Economy Forum -tapahtumaa.
Decarbonize Design

Decarbonize Design on verkkomateriaali, joka on tarkoitettu kaikille rakennetun ympäristön kanssa työskenteleville: suunnittelijoille, arkkitehdeille ja insinööreille mutta myös materiaalien valmistajille, rakennusliikkeille sekä hankkeista tai rakentamisen sääntelystä päättäville. Kokonaisuus koostuu videoluennoista, opettajille suunnatuista valmiista kurssiaihioista sekä korkeatasoisesta opaskirjasta.

Ammattilaisten keskuudessa on laaja yksimielisyys siitä, että rakentamisen materiaaleja ja teknologioita tulisi muuttaa kestävämmiksi. Tarve koko alan koulutukselle on suuri, mutta konkreettista opetusta ja työkaluja vähähiiliseen rakentamiseen on tähän saakka ollut vähän. Decarbonize Design vastaa tähän tarpeeseen: se on maailmanlaajuisesti saavutettava, helposti omaksuttava kurssimateriaali.

Tekijät haluavat nostaa esille rakennusalan mahdollisuudet kehittää kestävää yhteiskuntaa. Suuri osa maailman rakennuksista, infrastruktuurista ja energiajärjestelmistä rakennetaan tai uusitaan seuraavan 15 vuoden aikana. Maailmanlaajuisella rakennusbuumilla on todella kauaskantoiset vaikutukset, ja fiksuilla ratkaisuilla voidaan vauhdittaa merkittävästi vähähiilisen tulevaisuuden toteutumista.

Ratkaisu löytyy elinkaariajattelusta

Decarbonize Design -kokonaisuus nojaa nk. elinkaariajatteluun, joka tulisi tekijöiden mukaan liittää normaaliin rakennusten suunnitteluprosessiin. Rakennuksen elinkaari ulottuu maankäytön ja rakentamisen suunnittelusta itse rakentamiseen sekä rakennuksen purkuun ja kierrätykseen saakka.

”Oleellista on, minkälaiseksi rakennuksen koko elinkaaren päästöt muodostuvat sekä miten nopeasti päästöjä saadaan alas. Näihin asioihin voidaan tehokkaasti vaikuttaa rakennuksen suunnittelulla ja harkituilla materiaalivalinnoilla”, sanoo hankkeen vetäjä Aalto-yliopiston professori Matti Kuittinen. ”Vähähiilisyys on onneksi helposti omaksuttavissa, se ei ole vaikeaa matemaattisesti. Kustannuslaskentaahan tehdään koko ajan, ja täsmälleen samoilla lähtötiedoilla voidaan laskea rakentamisen hiilijalanjälkeä.”

“Tämä on koko planeetan kannalta haastava tilanne,” sanoo Alan Organschi Yalen arkkitehtuurikoulusta. “Kaikki rakennetun ympäristön kanssa työskentelevät materiaalituottajista päättäjiin osallistuvat resurssien suuntaamiseen. Siten meillä kaikilla on iso vastuu ja mahdollisuus muovata alaa. On erittäin jännittävää ja samalla haastavaa olla rakennetun ympäristön alalla.”

Hanketta on rahoittanut Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.

”Miten tulevaisuuden kaupungit suunnitellaan ja toteutetaan on täysin ratkaisevaa kiertotalousyhteiskunnan syntymisen kannalta - mahdollistavatko nämä uudet asuinalueet kiertotalouden mukaisen elämäntavan? Myös osaamisella on ratkaiseva merkitys tulevaisuuden tekemisessä. Olemme äärimmäisen iloisia, että Aalto ja Yale ovat yhdistäneet voimansa ja tämä uusi verkkomateriaali on nyt kaikkien saatavilla”, sanoo Sitran kiertotaloustiimin johtava asiantuntija Nani Pajunen.

Kurssimateriaali on kehitetty yhteistyössä Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun sekä yhdysvaltalaisen Yale University's School of Architecture kanssa.

Decarbonize Design löytyy täältä.

Lisätiedot:

Matti Kuittinen, professori (Adjunct), Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
Puh. +358 44 505 2737

Alan Organschi, Director of Yale Building Project LAB

Meillä kaikilla on iso vastuu ja mahdollisuus muovata rakennusalaa.

Alan Organschi, Yale School of Architecture

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.