Aalto-yliopiston ja kiinalaisen Xidianin yliopiston yhteislaboratorio tutkii seuraavan sukupolven langatonta tekniikkaa

Yhteislaboratorio avattiin virallisesti 21.11.2018. Sen tutkimusaiheena on 5G:n jälkeinen ja 6G-sukupolven langaton tekniikka ja sen tarvitsema tietoturva.
Aalto University, Xidian University

Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu ja Xidian yliopisto allekirjoittivat keväällä viisivuotisen yhteistyösopimuksen, jonka mukaan ne perustavat yhteislaboratorion tutkimaan ja kehittämään seuraavan sukupolven, eli 5G:n jälkeistä ja 6G-sukupolven langatonta tekniikkaa ja sen tarvitsemaa tietoturvaa. Yhteislaboratorio avattiin virallisesti 21.11.2018. Kuvassa ovat tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksen johtaja, professori Riku Jäntti ja dekaani, professori Shen Bazhong Xidianin yliopistosta.

Yhteislaboratorion tavoitteiksi on määritelty yhteiset kansainvälisesti vertaisarvioidut korkean tason julkaisut, tutkijavierailut ja yhteisten projektien hankkiminen ja toteuttaminen. Tavoitteena on myös Aallon kehittämän avoimen lähdekoodin AaltoCore-ohjelmistoa kehittävän yhteisön laajentaminen ja ohjelmiston käyttö tutkimuksen apuna. Koska ohjelmisto on avointa, sitä voivat käyttää kaikki halukkaat, joilla on sitä varten sopiva ympäristö.

”Tulevaisuuden langattomien järjestelmien kokeellisessa tutkimuksessa avoin lähdekoodi on tärkeä työväline, koska tutkijat voivat sitä muokata lisäämällä uusia verkkoalgoritmeja ja rajapintoja tutkimustarpeen mukaan. Tämä auttaa tuottamaan tuloksia, jotka myös omaksutaan laajempaan käyttöön”, sanoo tietoverkkotekniikan professori Raimo Kantola. Aallon lisäksi ohjelmistoa hyödyntävät jo Helsingin yliopisto, VTT ja Jyväskylän yliopisto. Tutkimusta on rahoittanut TEKES.

Aalto-yliopiston tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos ja Xidian yliopiston School of Cyber Engineering ovat tehneet tiiviisti yhteistyötä jo usean vuoden ajan. Laitoksella työskentelee Suomen Akatemian rahoittamana Research Fellow, professori Zheng Yan, jolla on noin 30 hengen tutkimusryhmä Xidian yliopistossa ja pienempi ryhmä Aallossa. Professori Yan on erikoistunut maine- ja luottamusjärjestelmiin sekä kryptologisiin sovelluksiin.

Xidian yliopisto on Shanghain tiedealakohtaisessa vertailussa telecom engineering -alueella numero 7. Tietoturvan alueella se on Kiinan johtava teknillinen yliopisto. Aalto-yliopiston sijoitus telecom-alueella on vuoden 2017 Shanghain listalla numero 31.

Lisätietoja:

Raimo Kantola
Professori
Aalto-yliopisto
p. 040 750 1636

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.