Aalto-yliopiston hakijamäärä nousi 19 % - aloituspaikkoja yli 1600

Valtakunnallisen korkeakoulujen yhteishaun tulokset on julkaistu Opintopolku-palvelussa.
Admissions_2018

Valtakunnallisen korkeakoulujen yhteishaun tulokset on julkaistu 28.6.2018 Opintopolku-palvelussa. Hakijat voivat tarkistaa oman valintatilanteensa kirjautumalla Oma Opintopolku -palveluun osoitteessa https://opintopolku.fi/oma-opintopolku/.

Maaliskuun lopussa päättyneessä yhteishaussa Aalto-yliopiston kandidaattiohjelmiin haki 11 901 henkilöä. Vuonna 2017 hakijoita oli 9 983, joten hakijamäärä nousi 19 %.

Kauppatieteelliselle alalle oli tänä vuonna 5 581 hakijaa, taiteen alalle 2 044 ja tekniikan alalle 4 832 hakijaa. Sama henkilö on voinut hakea usealle eri alalle ja useaan hakukohteeseen. Aalto-yliopistoon hakeneista 62 % oli asettanut Aalto-yliopiston ensisijaiseksi kohteeksi.

Eniten hakijoita tänä vuonna innostivat kauppatieteiden kandidaattiohjelma, taiteen alan hakukohteista visuaalisen viestinnän muotoilu, kuvataidekasvatus ja muoti sekä tekniikan alan hakukohteista arkkitehtuuri, tuotantotalous ja tietotekniikka.

Aalto-yliopiston tarjonnassa oli suomen- ja ruotsinkielisten hakukohteiden lisäksi myös kolme englanninkielistä hakukohdetta. Näistä kauppatieteiden International Business -ohjelma keräsi 773 hakijaa ja tekniikan alan hakukohteet Data Science ja Digital Systems and Design yhteensä 594 hakijaa.

Vuoden 2018 valinnoissa Aallon kandidaattiohjelmissa on yhteishaussa kaikkiaan 1 641 aloituspaikkaa. Opintopolun sijoitteluajo tuo jokaiselle valitulle yhden opiskelupaikan. Sijoitteluajo kattaa kaikki yhteishaun hakukohteet yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa, ja se päättyy 31.7.

Yhteishaussa hakeneet opiskelijat saavat tiedon valinnan tuloksesta Oma Opintopolku -palvelun lisäksi myös tuloskirjeestä, jonka Opetushallitus lähettää hakijoille sähköpostitse.

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
AllWell SQ
Yliopisto Julkaistu:

Vuoden 2024 AllWell?-kyselyyn vastasi 36 % kohderyhmästä

Kysely lähetettiin Aalto-yliopiston toisen vuoden kandiopiskelijoille ja ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijoille.
Alex Henn
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Alexander Henn sai Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiön väitöskirjapalkinnon

Alexander Henn kehitti ligniinille kaksi uutta sovellusta, jotka luovat mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivuvirtojen arvonnousulle. Tutkimus edistää suomalaisen puumateriaalin lisäarvoista hyödyntämistä bio- ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.
Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu: