Aalto-yliopiston FaCT-maisteriopiskelijat osallistuivat uuteen Cristóbal Balenciaga -museon koulutusprojektiin

FaCT MA -opiskelijat Eerika Yli-Rahko ja Hanna-Lotta Hanhela ovat osallistuneet Aalto-yliopiston ja arvostetun espanjalaisen Cristóbal Balenciaga -museon uudenlaiseen yhteistyöhankkeeseen. Yhteistyö oli osa opiskelijoiden ensimmäisen vuoden maisteriopintoja.
Eerika Yli-Rahko's and Hanna-Lotta Hanhela's work
FaCT maisteriopiskelijoiden Hanna-Lotta Hanhelan (vasemmalla) ja Eerika Yli-Rahkon työt (oikealla).

Vuonna 2018 Cristóbal Balenciaga -museo (joka sijaitsee Espanjan Baskimaalla) lanseerasi Transmissions-hankkeen, kansainvälisille muotikouluille ja niiden opiskelijoille suunnatun koulutushankkeen, joka tarjoaa mahdollisuuden tutkia Balenciagan työtä ja perintöä oman tutkimuksen, pohdinnan ja luomisen kautta.

Hanke on osa koulujen opetussuunnitelmaa, ei siis pelkkä valinnainen lisäkurssi. Teemaksi valikoitui: "Balenciaga ja siluetin vallankumous", ja sen sisällä opiskelijat tutustuivat Cristóbal Balenciagan filosofiaan, tekniikkaan ja elämäkertaan.

Working at Cristóbal Balenciaga Museum
Kuva: Cristóbal Balenciaga Museum

Aallon FaCT-maisteriopiskelijat Eerika Yli-Rahko ja Hanna-Lotta Hanhela osallistuivat Transmissions-hankkeeseen vuonna 2019-2021. Projekti käynnistyi opintomatkalla Balenciagan kotikylään ja siellä sijaitsevaan museoon. Tämän jälkeen osallistujat aloittivat oman henkilökohtaisen luovan projektinsa suunnittelun. Lopuksi valikoima opiskelijoiden teoksia on esillä museon näyttelyssä.

Hankkeessa on mukana maailman merkittävimpiä muotikouluja: Aalto-yliopiston lisäksi Accademia Costume e Moda (Roma, Italia), ArtEZ University of Arts (Arnhem, Holand), Bilbao International Art & Fashion (Bilbao, Baskimaa), Central Saint Martins (UAL, Lontoo, Englanti), Iceland University of Arts (Reykjavik, Island), IED Madrid (Madrid, Espanja), Osaka Institute of Fashion (Osaka, Japani), Parsons School of Design (New York, Yhdysvallat), Kyoto Seika University (Kioto, Japani), Shenkar College of Engineering, Design and Arts (Ramat Gan, Israel), The Royal Danish Academy (Kööpenhamina, Tanska).

"Arvostamme erityisesti sitä, että olemme voineet ylläpitää hanketta maailmanlaajuisesta terveyskriisistä huolimatta. Tämä on yhteinen saavutus, joka on koulujen, osallistuvien oppilaiden ja museon ponnistelujen ja sitoutumisen ansiota", Cristóbal Balenciaga -museon koulutuspäällikkö Jone de Felipe toteaa.

Transmission-koulutusprojektin tulokset ovat nähtävillä museossa 3.12.2021-27. 2.2022. Yhteisnäyttelyssä esitellään 41 luovaa työtä yhteensä 517 oppilaalta.

Voit tutustua myös virtuaalinäyttelyyn.

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopisto järjestää Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 yhdessä Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisen koordinaation ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.