Aalto-yliopiston FaCT-maisteriohjelman opiskelijat menestyvät kesän kansainvälisissä muoti- ja tekstiilikilpailuissa

Anna Sorri voitti Young Talents for Sustainable Thinking by Salvatore Ferragamo -kilpailun ja Anni Salonen on valittu ITS Talent -tapahtuman kolmen kilpailusarjan finaaliin.
Photo: MRC Photo
Young Talents for Sustainable Thinking by Salvatore Ferragamo -kilpailu Pitti Filati -tapahtumassa. Photo: MRC Photo

Yksi tärkeimmistä neulealan kansainvälisistä tapahtumista Pitti Filati esittelee uusimmat neulelangat ja trendit ja kokoaa yhteen alan ammattilaiset valmistajista suunnittelijoihin. Juuri päättyneessä tapahtumassa oli esillä Young Talents for Sustainable Thinking by Salvatore Ferragamo -kutsukilpailuun osallistuneiden työt. Kilpailun teemana oli vastuullinen muoti, erityisesti patchwork-tekniikan  kautta tarkasteltuna. Mukana olivat Aalto-yliopiston opiskelijat Anna Sorri, Juha Vehmaanperä ja Yami Verducci.

Aallon Fashion, Clothing and Textile Design MA -opiskelija Anna Sorri voitti kilpailun työllään Daydreaming. Palkintona on matka Firenzeen ja työharjoittelu pitkän historian omaavalla luksusbrändi Salvatore Ferragamolla, joka tunnetaan erityisesti laadukkaista kengistään ja Hollywood-tähtien vaatettamisesta. Ferragamo suunnittelee — muiden merkittävien kenkätalojen tapaan — myös laukkuja ja jonkun verran vaatteita siivittämään päätuotteita. Pitti Filatin päätyttyä Anna Sorrin mekko siirtyi osaksi Museo Salvatore Ferragamon Sustainable Thinking -näyttelyä.

Anna Sorrin Daydreaming-mekko keskellä, vasemmalla Yami Verduccin laukku ja oikealla Juha Vehmaanperän laukku. Photo: MRC Foto

Toinen merkittävä alan kilpailu ITS Talent (International Talent Support) järjestetään 11.-13.7.2019 Triestessä Italiassa. Fashion, Clothing and Textile Design MA -opiskelija Anni Salonen on valittu tapahtuman kolmen kilpailusarjan finaaliin: varsinaiseen pääkilpailuun Fashion Final, jossa on 11 finalistia, sekä kuluttajabrändien Illy ja Lotto nimikkokilpailusarjoihin.

ITS Talent on nuorille, luovan alan ammattilaisille suunnattu kilpailu ja verkosto, jolla on 18 toimintavuoden jälkeen myös mittava kuva- ja mallistoarkisto eri tyylejä ja trendejä. Monet ITS Talent -finalistit ovat vuosien varrella työllistyneet muotialan huipulle eri tehtäviin. ITS Talent voittaja saa rahapalkinnon lisäksi mentorointisopimuksen huippuammattilaisten kanssa sekä mallistonsa esille joko miesten muodin vaikutusvaltaisille Pitti Uomo -messuille Firenzeen tai naisten muodin Super-tapahtumaan Milanoon.

Anni Salonen, Photo: ITS 2019
Anni Salosen kilpailutyö pääsarjassa, Photo: ITS 2019

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.