Aalto-yliopisto vapauttaa pääomaa kiinteistöjen myynnillä

Yliopisto vapauttaa pääomaa yliopiston tutkimukseen, opetukseen, digitalisointiin ja kampuksen kehittämiseen.
Aalto University flags. Photo: Aino Huovio

Aalto-korkeakoulusäätiö on myynyt 6.6.2019 Lämpömiehenkuja 2:ssa, Lämpömiehenkuja 3:ssa, Tekniikantie 3:ssa ja Maarintie 6:ssa sijaitsevat kiinteistöt eQ Hoivakiinteistöt -erikoissijoitusrahastolle.

Myynnin tarkoituksena on vapauttaa pääomaa yliopiston tutkimukseen, opetukseen, digitalisointiin sekä kampuksen jatkokehittämiseen. Päätös on osa vuonna 2015 tehtyä kampussuunnitelmaa, jonka mukaisesti yliopisto keskittää toimintaansa Otaniemessä sijaitsevan kampuksen ytimeen. Kaupan kohteena olevat kiinteistöt sijaitsevat ydinkampuksen ulkopuolella.

Toiminta kiinteistöissä jatkuu

Aalto-yliopisto on solminut samalla vuokrasopimuksen osasta Tekniikantie 3:n ja Maarintie 6:n tiloista. Vuokrasopimuksen myötä Aallon toiminta kiinteistöissä jatkuu normaalisti. Myös muiden kiinteistöjä vuokraavien tahojen toiminta kiinteistöissä jatkuu.

Kiinteistöjen bruttopinta-ala on Lämpömiehenkuja 2:ssa noin 6450, Lämpömiehenkuja 3:ssa noin 4020, Tekniikantie 3:ssa noin 3390 ja Maarintie 6:ssa 9230 kerrosneliömetriä.

Myynnin neuvonantajana kaupassa toimi CBRE Finland Oy.

Lisätietoja:
Antti Tuomela
toimitusjohtaja
Aalto-yliopistokiinteistöt Oy
puh. 040 719 4007

Jennifer Eloheimo
sijoitusjohtaja
eQ Varainhoito Oy
puh. 050 5473 660

eQ Hoivakiinteistöt on suomalainen erikoissijoitusrahasto, joka sijoittaa varansa hoiva- ja yhteiskuntakiinteistöihin. Rahasto omistaa ikäihmisten tehostettua palveluasumista, koulutuskiinteistöjä, sairaaloita ja terveyspalvelukiinteistöjä, päiväkoteja, kehitysvammaisten ja mielenterveyskuntoutujien palveluasuntoja sekä muita hoiva-/yhteiskuntakäyttöön soveltuvia kiinteistöjä Suomessa. Sijoittajamme ovat suomalaisia säätiöitä, instituutioita ja yksityishenkilöitä. Rahaston kiinteistöomaisuuden arvo oli 31.12.2018 1.036 miljoonaa euroa, joka oli sijoitettu 190 kiinteistöön Suomessa ja rahasto on Suomen merkittävin yhteiskuntakiinteistöomistaja.

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.